Auteur Topic: Over geld, rechtsbijstand, subsidies en advocaten  (gelezen 1071 keer)

crybaby

• Volwaardig lid
  • **
Over geld, rechtsbijstand, subsidies en advocaten
« Gepost op: 24 juli 2008, 06:39:26 »
Ik heb op rvr.org gekeken naar gesubsidieerde rechtsbijstand. Het lijkt erop dat ik daar geen gebruik van kan maken, met mijn fiscaal jaarinkomen... bruto jaar inkomen kom ik net lullig overheen voor wat dan ook.

Heeft iemand een prijs indicatie wat dekosten zijn om een advocaat in te huren voor een 'mogelijke' bezwaarschrift voor toeristenvisum en/of mvv? en het bijzitten bij een zitting?

Ik kan volgens mij wel een subsidie krijgen voor 'licht advies'.

Gehuwd / Samenwonend / Eenoudergezin

Alleenstaand
Netto maandinkomen
Eigen bijdrage
Netto maandinkomen
0 - € 2.240
€ 13,50
0 - € 1.593

Ik heb een rechtsbijstandverzekering... moet ze nog bellen maar.. denk niet dat het iets wordt. Als nog maar vragen... wie weet.  ???

Kris

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Re: Over geld, rechtsbijstand, subsidies en advocaten
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2008, 07:59:55 »
Een voorgesprek bij een advocaat is meestal gratis en daarin zal ook duidelijk gemaakt worden wat de kosten zijn. Elke advocaat zal een ander tarief hanteren.

Als je te veel verdiend, dan zal je ook het salaris van de advocat kunnen betalen. Rechtsbijstand is er voor diegenen die het niet kunnen betalen en behoefte hebben aan bijstand.

Maar heb jij rechtsbijstand nodig of je partner, dat is een belangrijk uitgangspunt. Het is toch diegene die een toeristenvisum aanvraagt die in beroep wil gaan toch?? Dat ben jij niet neem ik aan.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2008, 08:05:24 »
 Een rechtsbijstand verzekering is eigenlijk een must.
 Een gezinsrechtsbijstand verzekering heb je voor zo'n 17 euro pm.
Lijkt me voor veel mensen met een BP geen overbodige luxe.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

crybaby

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2008, 16:51:22 »
Een voorgesprek bij een advocaat is meestal gratis en daarin zal ook duidelijk gemaakt worden wat de kosten zijn. Elke advocaat zal een ander tarief hanteren.

Als je te veel verdiend, dan zal je ook het salaris van de advocat kunnen betalen. Rechtsbijstand is er voor diegenen die het niet kunnen betalen en behoefte hebben aan bijstand.

Maar heb jij rechtsbijstand nodig of je partner, dat is een belangrijk uitgangspunt. Het is toch diegene die een toeristenvisum aanvraagt die in beroep wil gaan toch?? Dat ben jij niet neem ik aan.
Mijn vrouw wil hiernatoe komen voor met haar toeristenvisum. Maar ja.. heeft geen inkomen nu. We zijn getrouwd.. ze valt dan niet onder 'alleenstaand'. Dus krijgen we alsnog geen rechtsbijstand.
Misschien moet ik eerst maar een advocaat opzoeken.

crybaby

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2008, 16:52:54 »
Een rechtsbijstand verzekering is eigenlijk een must.
 Een gezinsrechtsbijstand verzekering heb je voor zo'n 17 euro pm.
Lijkt me voor veel mensen met een BP geen overbodige luxe.

Ik heb een rechtsbijstand verzekering, weet niet of dit erook ondervalt. Zal ze ff bellen.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2008, 20:17:33 »
Als het goed is wel.Zaken als scheiding niet, maar immigratieperikelen  wel.
Maar jij bent in feite ,net wat Kris  zegt, geen partij.
Tenzij je huwelijk in NL is ingeschreven ,is het een andere zaak.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

evh57

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2008, 20:46:00 »
Scheiding valt vaak ook onder een rechtsbijstand verzekering. Maar pas als je 3 jaar lid bent. En dan meestal tot een maxium van 1000 Euro.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2008, 08:26:13 »
Mijn vrouw wil hiernatoe komen voor met haar toeristenvisum. Maar ja.. heeft geen inkomen nu. We zijn getrouwd.. ze valt dan niet onder 'alleenstaand'. Dus krijgen we alsnog geen rechtsbijstand.

Zolang ze niet tot Nederland is toegelaten vormen jullie geen gezamenlijke huishouding. Alleen dat laatste is het criterium, niet het al dan niet gehuwd zijn.
Naar jouw inkomen wordt daarom helemaal niet gekeken voor haar problemen bij een afgewezen visum kort verblijf of machtiging tot voorlopig verblijf.
Neem dat maar aan van iemand die vrijwel dagelijks met dat bijltje hakt.

Citaat
Misschien moet ik eerst maar een advocaat opzoeken.

Je bent uiteraard van harte welkom bij mij in Utrecht.
Maar bezwaren tegen visumafwijzingen kunnen geheel schriftelijk worden afgehandeld zodat opzoeken niet nodig is.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Cidem

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • echte liefde overwint alles
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2008, 09:48:37 »
Zolang ze niet tot Nederland is toegelaten vormen julli geen gezamenlijke huishouding. Alleen dat laatste is het criterium, niet het al dan niet gehuwd zijn.
Naar jouw inkomen wordt daarom helemaal niet gekeken voor haar problemen bij een afgewezen visum kort verblijf of machtiging tot voorlopig verblijf.
Neem dat maar aan van iemand die vrijwel dagelijks met dat bijltje hakt.

Je bent uiteraard van harte welkom bij mij in Utrecht.
Maar bezwaren tegen visumafwijzingen kunnen geheel schriftelijk worden afgehandeld zodat opzoeken niet nodig is.

Beste Prawo ,

Misschien kun jij dan voor ons even duidelijk stellen wanneer men aanspraak kan maken
op gesubsideerde rechtsbijstand ,en hoe dat precies in zijn werk gaat ?
Ik denk dat dit voor vele onder ons niet geheel duidelijk is en daarom de stap om een
advocaat in de arm te nemem lang voor zich uitschuiven,bang voor een torenhoge rekening .
B.v.d.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2008, 10:04:19 »
Gefinancierde rechtsbijstand wordt in de wandeling "toevoeging" van een advocaat genoemd.

Het principe is:

- voor adviezen en begeleiding bij aanvragen wordt geen gefinancierde rechtsbijstand verleend.

- voor procedures, dus bezwaar (hoger) beroep, een klacht bij de Nationale Ombudsman enz. wordt wel gefinancierde rechtsbijstand verleend.

Het recht op gefinancierde rechtsbijstand wordt beoordeeld aan de hand van het inkomen in het peiljaar, dat is het jaar gelegen twee jaar voor het jaar waarin de rechtsbijstand nodig is. In 2008 wordt daraom gekeken naar het inkomen van 2006.

Is het inkomen nu veel lager, dan kan peiljaarverlegging worden gevraagd.
Is het nu veel hoger, dan heeft dat geen invloed.

Inkomens van samenwonenden worden bij elkaar opgeteld (behalve in echtscheidingsprocedures).
In mvv- en visumzaken is er nooit sprake van een gezamenlijke huishouding en telt het inkomen van de in Nederland wonende partner dus niet mee.

Bij terugkeer in Nederland na de Belgiëroute tellen uiteraard beide inkomens mee. Maar omdat naar twee jaar terug wordt gekeken zal dat vaak zo laag zijn dat er recht is op gefinancierde rechtsbijstand.

De advocaat vraagt de toevoeging aan bij de Raad voor Rechtsbijstand.
Daarvoor heeft hij alleen een BSN nummer nodig (als dat er is) of een inkomensverklaring met eventuele bijlagen dan wel een verklaring van een derde over de financiële steun aan de vreemdeling als deze zelf geen inkomen heeft (en bijv. nog studeert en/of bij ouders woont).

In het kort staat dit al sinds jaar en dag in mijn onderschrift.
Ik werk in ieder geval zoveel mogelijk op basis van een toevoeging zodra dat kan. Niets hoeft je er van te weerhouden in voorkomend geval contact met me op te nemen.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat