Auteur Topic: achternaam kind  (gelezen 1533 keer)

hendrika

• Komt net kijken
achternaam kind
« Gepost op: 10 juni 2008, 06:29:06 »
hallo allemaal

ik ben zwanger, nu is mn vraag kan ons kind ook de achternaam van de vader krijgen,
hij is nl illegaal maar het is voor hem wel heel belangrijk dat ons kind zijn achternaam krijgt.
als het kan hoe moeten we dit dan doen????
hopelijk kan iemand ons antwoord geven.

Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
    • Selin's pagina
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
Re: achternaam kind
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2008, 07:55:33 »
Ik neem aan dat jullie niet getrouwd zijn?? Dan moet hij geloof ik van tevoren het kind erkennen.

Misschien is het ook slim om alvast (alleen) naar het gemeentehuis te gaan voor informatie hierover.

Albertine

• Steunt de Stichting
  • Let love prevail
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2008, 08:01:21 »
Uit je eerdere postings zag ik dat je officieel nog met je ex-man getrouwd bent, dan moet je er misschien ook rekening mee houden dat je kind dezelfde achternaam krijgt als je andere kinderen...als jullie uiteindelijk kunnen trouwen kun je dat dan weer wijzigen, maar ik zou inderdaad ook even goed informeren bij de gemeente!
Met wat gegoogle zag ik hier: http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wat_zijn_de_voorwaarden_voor_het_erkennen_van_een_kind_/vid/5D005417-C295-519D-1BEFFEE1E04F3BA1/containerid/517415FF-C09F-296A-61FF669427684C44/objectid/4A10F882-C09F-296A-61C87B87641961AD/displaymethod/displaydefaultintro en
http://www.piga.arnhem.nl/jsp/page.jsp?xdl=CmsArnhem/GgvDrg&xsl=CmsArnhem/GgvDrg&type=&GgvDrgIdt=1995090760&Pad=TrfIdt,1890,TrfIdt,1891&SelTrf=1890,1891,1891&theme=internet&mode=vraag&TrfIn=1890

O ja en wat ik nog heel goed weet van de tijd dat wij zwanger waren en niet mochten erkennen, was dat er een gelegaliseerde geboorteakte nodig was van mijn man, maar die is sowieso heel handig om te hebben...

Heel veel succes en hopelijk ben je gescheiden (en misschien officieel weer getrouwd :)) voor je kindje er is,
Albertine
Dance like nobody's watching, love like you've never been hurt, sing like nobody's listening, live like it's heaven on earth

hendrika

• Komt net kijken
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2008, 18:02:37 »
hallo,

ik ben ondertussen officieel gescheiden van mn ex, dus over zijn naam hoef ik me geen zorgen te maken, ik zal ff kijken op de sites die ik gekregen heb
alvast bedankt

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2008, 18:38:48 »
Die scheiding zal niet zoveel verschil maken, vrees ik.

Een kind dat binnen 306 dagen na de scheidingsdatum (= datum inschrijving echtscheidingsbeschikking in het register van de burgerlijke stand) wordt geboren, heeft je ex als vader.

Dat betekent eerst een gerechtelijke procedure tot ontkenning van diens vaderschap.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

prince

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2008, 23:00:15 »
Dat klopt als een bus. Ik kreeg binnen die tijd een kind met mijn nieuwe partner, is wel doodgeboren maar staat in de Registers nog steeds op mijn ex man zijn naam bijgeschreven.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2008, 11:18:27 »
Die scheiding zal niet zoveel verschil maken, vrees ik.

Een kind dat binnen 306 dagen na de scheidingsdatum (= datum inschrijving echtscheidingsbeschikking in het register van de burgerlijke stand) wordt geboren, heeft je ex als vader.

Dat betekent eerst een gerechtelijke procedure tot ontkenning van diens vaderschap.
Ook als je in die periode hertrouwd bent??
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2008, 13:05:21 »
In dat geval is het kind staande huwelijk geboren en is de echtgenoot wettelijk de vader van het kind.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Cidem

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • echte liefde overwint alles
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2008, 20:47:22 »
Wat ik me afvraag is het volgende wij zijn getrouwd maar ik heb er
voor gekozen om mijn meisjesnaam aan te houden , hoe gaat het dan als wij een kindje zouden krijgen ????
Mogen we dan kiezen welke achternaam het krijgt of is het automatisch mijn mans achternaam ??
Loop wel een beetje op de zaken vooruit nu maar het is altijd handig om te weten  ;)

Aletta

• * Nachtbraker *
    • Selin's pagina
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2008, 20:49:11 »
Je mag kiezen, maar als je bent getrouwd dan krijgt een kind in Nederland automatisch de achternaam van de vader. Als je dit anders wilt dan moet je al voor de geboorte langs het gemeentehuis om vast te laten leggen welke achternaam de baby gaat krijgen. Deze achternaam geldt dan ook voor alle volgende kinderen binnen hetzelfde huwelijk.

Cidem

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • echte liefde overwint alles
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2008, 21:29:08 »
Dat noem ik nog eens een snel antwoord , bedankt voor de duidelijkheid ;)

Aletta

• * Nachtbraker *
    • Selin's pagina
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2008, 21:40:17 »
Dat noem ik nog eens een snel antwoord , bedankt voor de duidelijkheid ;)
Hihihi, net zelf een jaar geleden navraag gedaan ;) (maar wij hebben voor de achternaam van de vader gekozen dus er hoefde niets geregeld te worden).

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2008, 22:33:17 »
Als je de mogelijkheden bij huwelijk van naamskeuze ziet, kan ik me voorstellen dat je het spoor bijster bent wat de naam gaat worden van een kind.Ik dacht ook dat die keuze bij geboorten automatisch en niet  vrij was.Maar de man kan in principe zelfs de achternaam van de vrouw aannemen, dus dan heet het kind ook naar de moeder.Beetje doorgeslagen   regelingen, maar het zal wel ( ergens)goed (voor) zijn. ::)
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...