Auteur Topic: Hoelang nog om Nederlander teworden  (gelezen 2548 keer)

IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • voor jou wil ik bergen opzij duwen...
Hoelang nog om Nederlander teworden
« Gepost op: 09 juni 2008, 17:16:35 »
Lieve mensen  ;D
Ik vraag me af hoelang ik nog tegaan heb voor dat ik een aanvraag kan indienen om de Nederlandse paspoort tekrijgen, Mijn vrouw heeft zich einde 2005 in Spanje gevestigd ;percies de dag dat we onze huwelijksakte kregen ...
Klopt het dus dat ik eide dit jaar een aanvraag kan indienen?
Elyass is de naam

dddaniel

• Steunt de Stichting
  • **
    • LibanonPraat
Re: Hoelang nog om Nederlander teworden
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2008, 17:50:25 »
Volgens mij kan dat zodra je aantoonbaar drie jaar hebt samengewoond met een Nederlandse man/vrouw en in het bezit bent van de verblijfsvergunning met niet-tijdelijk doel. Als jij dus aantoonbaar vanaf eind 2005 met haar hebt samengewoond, kan je eind dit jaar gaan beginnen!

theobun

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2008, 19:02:17 »
wel even nt2 halen maar dat zal jouw wel lukken
na 22 maanden in nederland
de EU verblijfsvergunningen van 5 jaar voor mijn vrouw en haar zoontje

dddaniel

• Steunt de Stichting
  • **
    • LibanonPraat
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2008, 19:04:34 »
wel even nt2 halen maar dat zal jouw wel lukken
Precies, dat dacht ik ook al, vandaar dat ik het niet meldde. Als ik IND-VIJAND was, zou ik gaan voor de korte vrijstellingstoets, dan is hij voor €81 in één keer klaar!

IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2008, 21:49:34 »
Jammer joh !!
Ik d8 altijd dat ik 3 jaar getrouwd moet zijn en niet perse 3 jaar samen moet hebben gewoond  :(
Elyass is de naam

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2008, 23:44:34 »
Het is èn het een èn het ander.

Belangrijke data in jullie geval: start samenwoning in Spanje en gezamenlijk weer inschrijven in de GBA in Nederland 9alsmede uitschrijven in Spanje). Een week verschil in inschrijvingsdata kan maken dat je weer opnieuw aan je drie jaar begint vanaf je inschrijving in Nederland.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

dddaniel

• Steunt de Stichting
  • **
    • LibanonPraat
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2008, 08:45:05 »
Het is èn het een èn het ander.
Prawo, is er nu ook sprake van getrouwd moeten zijn omdat het samenwonen buiten Nederland heeft plaatsgevonden?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
Re: Hoelang nog om Nederlander te worden
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2008, 10:36:41 »
De hoofdregel is dat er naturalisatie kan worden gevraagd na vijf jaar verblijf in NL, steeds met een geldige verblijfsvergunning.

Een uitzondering op de termijn van vijf jaar geldt voor degenen die drie jaar hebben samengewoond met een Nederlander.

De regel dat er een geldige verblijfsvergunning voor NL moet zijn gedurende het hele verblijf, geldt niet voor gehuwden.
- Dit betekent dat naturalisatie ook vanuit het buitenland kan worden aangevraagd. In dit geval wordt getoetst of in theorie verblijf in NL zou worden toegestaan. Zo'n toets moet volgens mij altijd positief uitvallen als er in een andere EU lidstaat wordt verbleven.
- Het betekent ook dat jaren gedurende welke in het buitenland werd samengewoond (als gehuwden) meetellen.
- Het betekent verder dat jaren van illegaal verblijf meetellen (gunstig voor bijv. gehuwden waarvan de partner nu een pardonvergunning heeft gekregen).

Op de regel dat sprake moet zijn van samenwoning is er geen uitzondering. Dit levert bij een verhuizing nog wel eens problemen op, zeker als beiden vanuit het buitenland naar NL zijn terugverhuist, maar niet op dezelfde dag in de GBA werden ingeschreven.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2008, 13:56:06 »
Ach joh !!
Ik ben blij met mijn pasje nu
over 3 jaar ga ik de Nederlandse nationaliteit aanvragen
ik hoop dat er in de tussentijd niets veranderd qua wetgeving enzo...
(Wie weet daadelijk kan men na 10 jaar pas genaturaliseerd worden)

Prawo; hoe zit het met een verblijfsvergunning onbebaalde tijd aanvragen voor patners van EU-onderdaanen -volgens mij kan dat ook niet-?
Elyass is de naam

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2008, 15:23:42 »
Prawo; hoe zit het met een verblijfsvergunning onbebaalde tijd aanvragen voor patners van EU-onderdaanen -volgens mij kan dat ook niet-?

Dat kan wel, en wel na vijf jaar gerekend vanaf de datum van gezamenlijke aankomst in Nederland, meestal aantoonbaar door inschrijving in de GBA.
En dus NIET pas vanaf de ingangsdatum van het pasje of de aanvraag EU toetsing.

Het gaat namelijk om verblijf van rechtswege.

IND-VIJAND

• Steunt de Stichting
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2008, 19:32:41 »
Dat kan wel, en wel na vijf jaar gerekend vanaf de datum van gezamenlijke aankomst in Nederland, meestal aantoonbaar door inschrijving in de GBA.
En dus NIET pas vanaf de ingangsdatum van het pasje of de aanvraag EU toetsing.

Het gaat namelijk om verblijf van rechtswege.
Vreemd vind ik, men kan na 3 jaar Nederlandse paspoort aanvragen maar pas na 5 jaar verblijfsvergunning onbebaalde tijd aanvragen  ;D

Doe mij maar de Nederlandse paspoort over 3 jaar  :)
Elyass is de naam

evh57

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2008, 11:34:29 »
Ja als je graag Nederlander wil worden zou ik daar ook voor gaan. Mijn ex wou haar nationaliteit behouden. En heeft gewoon gewacht tot ze haar vestigingsvergunning kreeg.

Ze is nu trouwens tijdens ons scheiden Nederlandse geworden door optie.
Maar ja ze woonde al 22 jaar samen met mij in Nederland dus dan kan dat heel eenvoudig.

Maar ze heeft dus 22 jaar nodig gehad om zich nederlandse te voelen of misschien moet ik zeggen zich hier volledig thuis te voelen en te accepteren dat hier haar leven is.

Het gemak waar mensen een paspoort aanvragen alleen omdat het kan vind ik vreemd.
Mijn ex had haar eigenpaspoort en een verblijfsvergunnig en ze kon bijna alles doen wat ook iemand met een nederlands paspoort kon. En na die 5 jaar is er het enigste verschil dat je niet stemmen mag voor de 2e kamer.

dddaniel

• Steunt de Stichting
  • **
    • LibanonPraat
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2008, 11:53:08 »
En na die 5 jaar is er het enigste verschil dat je niet stemmen mag voor de 2e kamer.
Ook spontaan een reisje boeken naar verschillende landen is veel gemakkelijker met een Nederlands paspoort. Dat was voor ons de grootste reden.

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2008, 11:58:22 »
Tenzij je Chinese/Chinees bent, dan is het handiger om je Chinese paspoort te houden.Nu een visum voor China aanvragen is een papierberg,met uitnodigingen, hotelboekingen, reisschema.

En EVH, heeft stemmen voor de 2e Kamer en dergelijke ,voordelen dan? Is een groot deel van de Nederlandse paspoorthouders niet echt meer van overtuigd! ;) :-X
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2008, 12:08:54 »
Moderator: Er zijn een (groot) aantal berichten afgesplitst in een andere discussie lijn. Je kan deze berichten in de volgende lijn vinden: http://www.mixed-couples.eu/forum/index.php?topic=18635.0
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)