Auteur Topic: Eerste Hulp Topic: alleen voor algemene vragen/bedenkingen  (gelezen 10831 keer)

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Geslacht: Man
  • Together we stand !
Re:Eerste Hulp Topic: alleen voor algemene vragen/bedenkingen
« Reactie #125 Gepost op: 19 september 2009, 14:13:14 »
Aangenomen dat het een legaal paspoort is , hoeft het niet gelegaliseerd.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

HansB

• Komt net kijken
« Reactie #126 Gepost op: 19 september 2009, 15:44:20 »
bij MVV-formulier is een werkgeversverklating meegeleverd, maar mijn werkgever geeft mij een werkgeversverklaring voor hypotheek en zegt dat dat ook goed is. Wordt deze verklaring ook geaccepteerd door INd ?

bij voorbaat dank

Hans

Aletta

• * Nachtbraker *
  • Bestuur Stichting Mixed-Couples
  • Geslacht: Vrouw
  • Tob niet, 't komt altijd anders
    • Selin's pagina
  • Nationaliteit partner: Turkse Nederlander :)
« Reactie #127 Gepost op: 19 september 2009, 19:32:05 »
Bij ons werd een andere werkgevers verklaring ook geaccepteerd, en zo niet dan krijg je daar wel bericht over en heb je een paar weken (2?) de tijd om alsnog je werkgever de IND verklaring te laten ondertekenen.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #128 Gepost op: 20 september 2009, 00:21:51 »
Vergelijk het formulier voor de hypotheek met het formulier van de IND.
Als er geen significante verschillen zijn (d.w.z. als er inhoudelijk hetzelfde op staat) dan is het goed.

Bedenk dat de IND netto bedragen wil.
Staan die ook op het formulier voor de hypotheek?
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

woods

• Komt net kijken
« Reactie #129 Gepost op: 22 december 2009, 20:23:18 »
Ik heb me zojuist hier aangemeld om het een en ander uit te zoeken voor een vriendin van mij. Zij is Russische en is in Nederland voor de wet getrouwd met een Nederlandse man. Zij is zo'n vier jaar hier, is nu 1 jaar getrouwd en samen met haar man heeft ze een zoontje van 3. Het huwelijk gaat momenteel erg slecht en mijn vriendin denkt erover om te scheiden. Zij is nl. ook in een andere relatie verzeild geraakt met iemand met wie ze graag wil gaan samenwonen. Mijn vriendin heeft al een eigen huis gevonden en woont daar nu alleen en heeft haar eigen inkomen uit haar beroep als kunstenares en een kassabaantje van 24 uur.
Wat ik uit uren leeswerk heb kunnen vinden wil ik graag aan jullie vragen of het klopt. En of jullie mij tips kunnen geven over wat de best opties voor haar zijn.
Ik begrijp dat zij is toegelaten op een (afhankelijk) verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier met beperking verblijf bij partner (geldig voor 1 jaar)
Dat zal na dat jaar omgezet zijn in een vergunning voor verblijf bij echtgenoot (geldig voor 1 jaar?)
Daarna is die vergunning met 1 jaar verlengd waarschijnlijk?

Ik begrijp dat zij nu de volgende vergunningen aan kan vragen:
voortgezet verblijf  / zelfstandig verblijf / of een vergunning voor onbepaalde tijd? Ik begreep dat naturalisatie niet kan omdat ze dan nog samen moet wonen met haar echtgenoot? Excuses voor evt. taalfouten, ik kan onderaan niet meer lezen wat ik typ want de tekstbalk verschuift continue....

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #130 Gepost op: 23 december 2009, 10:35:01 »
Als die vriendin hier al meer dan drie jaar is op basis van een verblijfsvergunning vanwege die relatie (eerst ongehuwd, nu gehuwd, maar dat maakt geen verschil), dan adviseer ik haar nog vóór 1 januari 2010 een aanvraag wijziging verblijfsdoel naar "voortgezet verblijf" aan te vragen.
Vanaf die datum kan dat alleen nog maar als ze het inburgeringsexamen heeft gehaald.

Daarmee stelt ze haar verblijfspositie in NL in ieder geval veilig en wordt niet meer afhankelijk van een andere partner.

Lukt het haar niet meer een afspraak bij de IND te maken voor dit jaar, dan kan ze de aanvraag altijd nog tijdig dit jaar faxen.

Ook naturalisatie wordt per 1-1-2010 duurder, maar als ze dat wil aanvragen dan moet de relatie standhouden tot ze Nederlandse is.

P.S.
Inmiddels lees ik in het voorsteltopic dat ze dat heeft gehaald, dus in haar geval is er geen haast.
Ik laat het toch zo staan voor andere lezers.
Ook als de ralatie nog goed is kan na drie jaar voortgezet verblijf worden aangevraagd.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

woods

• Komt net kijken
« Reactie #131 Gepost op: 23 december 2009, 12:06:25 »
Ok dus de meest relevante opties is dus voortgezet verblijf? Komt ze niet al in aanmerking voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd?
Is status van langdurig ingezetene ook een optie of is het en/en en niet of/of?...
En wat nu precies het verschil tussen zelfstandig verblijf en voortgezet verblijf? Of is voortgezet verblijf een voorbeeld van een zelfstandige/onafhankelijke (zelfde?) verblijfsvergunning?...

Ze is nu nog wel getrouwd maar ze woont dus wel al in een ander huis... Voor naturalisatie zou ze dus alleen in aanmerking komen als ze nog bij haar man ingeschreven zou staan begrijp ik?

Heeft het hebben van een zoontje van 3 ook nog invloed op haar verblijfsrecht? Ik las iets over art. 8 van het EVRM? Maar dan ook weer dat de Hoge Raad niet snel een breuk van het gezin ziet omdat er vaak wel mogelijkheden zijn om met je kind elders te vestigen (of in land van herkomst...)

Wanneer komt ze in aanmerking voor een verg. voor onbepaalde tijd? Is dat 5 jaar vanaf de 1e verblijfsverg.? Of gaat die termijn nu opnieuw lopen omdat ze haar verblijfsdoel gaat wijzigen?

En naturalisatie? Over hoe veel jaar kan ze dat aanvragen? Kan dat ook in een onafhankelijke positie?
Ik verwacht nl. wel dat ze op korte termijn weer gaat samenwonen, is dat dan weer gunstiger voor haar verblijfsrecht?
Of maakt het niet uit omdat ze toch al haar inburgeringsexamen gehaald heeft en ze haar eigen salaris heeft? Zit er aan dat salaris een bepaald minimum komen? Want daar komt ze denk ik niet aan, ze verdient net genoeg om rond te komen....

Het is een wir-war aan vragen maar ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer... Alvast bedankt weer voor jullie hulp!

woods

• Komt net kijken
« Reactie #132 Gepost op: 23 december 2009, 15:37:14 »
Nòg een vraagje... is een vergunning regulier voor onbepaalde tijd, geeft dat aan derdelanders automatisch de status van langdurig ingezetene? Of is dat iets dat ze moeten aanvragen?

Ik begreep dat er 2 soorten vergunningen onbepaalde zijn:
EG en nationaal? Is het ene ook voordeliger dan het andere of maakt het niet uit?

Mag je kiezen welke je aanvraagt? Of wordt je automatisch als je aan de voorwaarden voldoet, een van beide toegekend?...

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #133 Gepost op: 23 december 2009, 17:17:46 »
Zoveel vragen is eigenlijk meer geschikt voor een persoonlijk consult.
Heel kort dan.

Ok dus de meest relevante opties is dus voortgezet verblijf?
Ja.
Citaat
Komt ze niet al in aanmerking voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd?
Is status van langdurig ingezetene ook een optie of is het en/en en niet of/of?...
Na vijf jaar en wordt met hetzelfde formulier aangevraagd.
Krijgt ze pas als er voldoende eigen middelen van bestaan zijn (bijstandsnorm alleenstaande)
Citaat
En wat nu precies het verschil tussen zelfstandig verblijf en voortgezet verblijf? Of is voortgezet verblijf een voorbeeld van een zelfstandige/onafhankelijke (zelfde?) verblijfsvergunning?...
Geen verschil. In beide gevallen neit afhankelijk van een derde (partner, opleiding, werkgever, zoontje) of status (ziek zijn).

Citaat
Ze is nu nog wel getrouwd maar ze woont dus wel al in een ander huis... Voor naturalisatie zou ze dus alleen in aanmerking komen als ze nog bij haar man ingeschreven zou staan begrijp ik?
Inderdaad.

Citaat
Heeft het hebben van een zoontje van 3 ook nog invloed op haar verblijfsrecht? Ik las iets over art. 8 van het EVRM? Maar dan ook weer dat de Hoge Raad niet snel een breuk van het gezin ziet omdat er vaak wel mogelijkheden zijn om met je kind elders te vestigen (of in land van herkomst...)
Wel, maar is in dit geval niet nodig i.v.m. recht op voortgezet verblijf.

Citaat
Wanneer komt ze in aanmerking voor een verg. voor onbepaalde tijd? Is dat 5 jaar vanaf de 1e verblijfsverg.? Of gaat die termijn nu opnieuw lopen omdat ze haar verblijfsdoel gaat wijzigen?
Vijf of tien jaar na eerste toelating en er mag geen verblijfsgat zijn. Termijn is afhankelijk van de vraag of er al dan niet voldoende eigen middelen zijn.

Citaat
En naturalisatie? Over hoe veel jaar kan ze dat aanvragen? Kan dat ook in een onafhankelijke positie?
In principe na vijf jaar ononderbroken verblijf met vergunning.
Citaat
Ik verwacht nl. wel dat ze op korte termijn weer gaat samenwonen, is dat dan weer gunstiger voor haar verblijfsrecht?
Is niet relevant als ze voortgezet verblijf aanvraagt of verblijf bij NL kind.
Is het gunstig afhankelijk te zijn van een partner?
Citaat
Of maakt het niet uit omdat ze toch al haar inburgeringsexamen gehaald heeft en ze haar eigen salaris heeft? Zit er aan dat salaris een bepaald minimum komen? Want daar komt ze denk ik niet aan, ze verdient net genoeg om rond te komen....
Speelt in haar geval geen rol bij voortgezet verblijf.
Nòg een vraagje... is een vergunning regulier voor onbepaalde tijd, geeft dat aan derdelanders automatisch de status van langdurig ingezetene? Of is dat iets dat ze moeten aanvragen?

Ik begreep dat er 2 soorten vergunningen onbepaalde zijn:
EG en nationaal? Is het ene ook voordeliger dan het andere of maakt het niet uit?
De EU vergunning is beter, maar de voorwaarden m.b.t. arbeidsverleden zijn strenger.

Citaat
Mag je kiezen welke je aanvraagt? Of wordt je automatisch als je aan de voorwaarden voldoet, een van beide toegekend?...
De aanvraag loopt via hetzelfde formulier.
Eerst wordt getoetst aan de EU vergunning, vervolgens aan de nationale vergunning en tenslotte wordt egkeken of de lopende vergunning kan worden verlengd.
Het best mogelijke wordt verstrekt.

kokoflanel

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #134 Gepost op: 10 mei 2010, 19:34:03 »
Een eerste hulp....

Ik heb een vriendin in Zuid Amerika, die ik reeds ken van in 2006. echter heb ik daar geen enkele bewijsvoering meer van (ik had nooit verwacht dat we zo erg verliefd op elkaar gingen worden.... in februari 2010 is dit echter veranderd, en zijn we net als een vulkaanuitbarsting voor elkaar (wel één in positieve zin  ::))
Ikzelf ben Belg, en (via een famililied  werd er een aanvraag tot vriendin bezoek gedaan in de ambassade ==> art. 3bis, met alle verantwoordingsstukken) Dit omdat ik momenteel werkloos ben en dus NIET over de financiele middelen beschik (voldoende) tot een tenlasteneming op basis van art. 3Bis op mijzelf te nemen (dat veronderstel ik toch).

De volgende documenten werden ingediend bij de ambassade (in het thuisland van mijn vriendin).  sorry ik hou het thuisland geheim (zoals je weet waarom)
Door de aanvrager persoonlijke documenten :
Werkkaart (bewijs van werk)
Geldige reispas
Bewijs van verlof (3 maand verlof verworven)
Bewijs betaling visumkosten 60 euro
2 pasfoto's
Daarnaast heb ik een gans dossier via DHL aan haar overgemaakt met :
Door de tenlastenemer in België documenten :
Visumaanvraag in tweevoud (origineel + fotokopie)
Shengen Visumaanvraag (origineel + copie)
Bankrekeninguittreksel tenlastenemer met zo'n 4000 euro erop (2 copies)
Electronische gegevens identiteitskaart tenlastenemer (2 copies)
Uitnodigingsbrief famlielid (tenlastenemer volgens art 3Bis) (origineel + copie)
Bewijs van tenlasteneming Art. 3 Bis van de stad (origineel + copie)
Gezinssamenstelling tenlastenemer (familielid persoonlijk heeft niemand ten laste)
Bewijs Belgische nationaliteit tenlastenemer
belastingsaanslag laatste aanslag van Ministerie van financiën

De aanvraag werd ingediend half april en toen ... begon het .....

de prelude (het voorspel met de ambassade en DVZ tot zover)

Eerst wilde de ambassade de aanvraag NIET ontvangen, omdat mijn vriendin geen eigen Bankrekening kon voorleggen.  Op de vraag : (hoe word je dan betaald van je werk ?), heeft ze gewoonweg geantwoord dat ze 2-wekelijks in de hand wordt uitbetaald, zoals dit dikwijls het geval is in haar thuisland voor werknemers.  Ze bleven daar even moeilijk over doen op de ambassade, maar uiteindelijk hebben ze toch de Schengen visumaanvraag in ontvangst genomen.  Ik denk NIET dat het nodig is van een bankrekening te hebben,  mijn vriendin reist naar een vriendin zal zelf contant geld bij haar hebben op het moment van de reis, en voor de rest is ze hier (onder mijn hoede en financiële verantwoording); maar ten laste van mijn familielid (art. 3Bis). Dus "gedekt" volgens de regels en wetten opgesteld.
Mijn vriendin kreeg een "ontvangstbewijs/reçu" van de ambassade met daarop een referentienummer van de ambassade.  Dit bewijs werd echter niet aangekruist als zijnde "volledig en ontvankelijk verklaard" of "onvolledig en nog aan te vullen".  Geen enkel kruisje in het desbetreffende vakje genoteerd door ambassadepersoneel  ???

Nu zitten we in de vierde week na indienen van de visumaanvraag. normaalgezien duurt een Type C visumaanvraag voor toerisme (zoals op de site van de ambassade vermeld staat 3 tot 4 weken, maar er kunnen extra documenten opgevraagd worden). Men had echter tegen mijn vriendin gezegd bel eens terug eind 3e week (dus vorige week). Bij een eerste telefoongesprek werd haar duidelijk gemaakt (door de ambassade bediende) dat er nog documenten tekort waren.  Mijn vriendin vroeg welke documenten tekort waren, de bediende kon daar geen uitleg overgeven, en zei dat ze dit maar kon zien op het Internet (ik veronderstel dat ze de site heeft doorgekregen van het DVZ). na raadpleging van de website van het DVZ, kregen we evenmin een antwoord, vermits deze ambassade (met het ontvangen referentienummer van de visumaanvraag) nog niet in het geïnformatiseerde systeem van het DVZ staat.  Mijn vriendin belt terug naar de ambassade (ongeveer 10 minuten later dan de eerste keer dezelfde dag); krijgt een andere bediende aan de telefoon, die haar meld dat ze maar in de loop van volgende week eens moet terugbellen (geen enkele sprake meer van al dan niet tekorten aan documenten).  ???
Ondertussen doe ik ook mijn huiswerk, ik ben uiterst correct in administratie (ben tenslotte boekhouder) en weet dat ik absoluut niets tekort heb doorgegeven aan mijn vriendin, en dat zij eveneens niets zal hebben achtergehouden (of niet ingediend bij de ambassade).  Ik stuur een email naar de helpdesk van het DVZ met de lijst van alle ingediende docs in de ambassade en de vraag "wat" er tekort is  (want verder geraak je toch niet in die ivoren toren als particulier). En bellen levert enkel een wachtlijn op. ... Echter tot op heden "geen" antwoord mogen ontvangen. (dit is nu toch ook al 3 werkdagen geleden)

We blijven op dit vlak dus op "hete kolen" zitten.

Mijn vragen komen eraan (de ham)

Na het lezen van diverse fora i.v.m met visumaanvragen, trouwen, gezinshereniging-toestanden, visum type D, brax arrest, NL route, BE route, EU route, .... zie ik de bomen niet meer door het bos.

feit is : ik heb geen "middelen" om zomaar een "dure" advokaat in te schakelen voor dingen die in principe "vlot" zouden moeten verlopen.
feit is :  ik kan geen TWEE jaar bewijzen van onze relatie, alhoewel die al langer bezig is zelfs
feit is :  ik heb haar twee keer bezocht in haar thuisland (heb deze visumstempels in mijn reispas staan)
feit zal zijn : zij komt hierheen voor +/- 90 dagen   (dus ik veronderstel dat we dan al aan "die" regel voldoen voor een eventuele verblijfsvergunning ?)
feit is : ik wil met haar trouwen hier in BE gedurende die 90 dagen dat ze hier zal aanwezig zijn. (hoe pak ik dit het beste aan ?)  Ik heb reeds gemerkt dat er een 5-tal documenten nodig zijn om haar hier wettelijk te laten trouwen met mij

• uittreksel uit de geboorteakte van haar
    uittreksel uit burgerlijke stand (dat ze niet getrouwd is)
    bewijs van inschrijving bevolkingsregister in haar "thuis"land-stad
    Bewijs van identiteit (ik veronderstel dat haar paspoort hier voldoende is ?)
    Bewijs van nationaliteit

Ook blijkt dat deze documenten allemaal moeten "geapostileerd" worden  (mag haar buitenlands stadhuis apostille aanbrengen of niet)?  en daarna gelegaliseerd (en dan nog in de ambassade ??? of mag dat ook gebeuren in een ereconsulaat in haar stad ? Anders kost dit terug stukken van mensen om met het vliegtuig naar de ambassade te vliegen)

De opties ?

1. trouwen kan op basis hier aanwezig zijn van een Visum type C (bezoek aan vriendin) ? (ze is hier voor bijna 90 dagen als visum aanvaard wordt)
2. ik vermoed dat binnen een x aantal dagen zij zich hier moet aanmelden in het stadhuis om zich te laten registreren ? (welke registratie wordt het ?) en kan ze aan de hand van deze registratie hier trouwen ?
3. ik veronderstel dat we na het indienen van de aanvraag tot huwelijk , een onderzoek met maximale wachtperiode door ambtenaar burgerlijke stand van 2 maand (incl DVZ) + eventueel interview cel schijnhuwelijken moeten doorstaan ? Zullen ze op zo'n onderzoek dan geen probleem erover maken dat we geen 2 jaar relatie kunnen voorleggen en op die basis ons uit elkaar drijven ?
3. Wat daarna ? Eens we getrouwd zijn ?

moet ze terug naar haar thuisland ? of kan ze hier blijven ? legaal ? illegaal ? wat is beter ?
Voor het "gemak" heb ik al mijn vragen onderlijnd kwestie om alles gemakkelijk terug te vinden  8)

Alvast bedankt voor enige positieve feedback !!

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #135 Gepost op: 11 mei 2010, 16:57:08 »
Tja de Belgische ambassades zijn ook klierig voor Belgen dus...is weer een opsteker voor de Nederlanders die de Belgie route doen >:D
Het gaat er niet om WIE de referent is, maar DAT die er is, voor de tenlaste neming.
Dus met de juiste documenten kunnen jullie of Wettelijke Samenwoonst tekenen, of Trouwen.
Maar dat geeft haar nog niet het recht te blijven in Belgie na die 3 maanden.
Aangezien jij blijkbaar niet voldoet aan de eis van 700+ 230  voor je vriendin als inkomen, wordt een D visum moeilijk.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

kokoflanel

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #136 Gepost op: 11 mei 2010, 17:46:14 »
je mag er zeker van zijn dat ze "klierig" doen, nog meer zelfs ....  er is geen enkele bediende op "die" specifieke ambassade die Nederlands praat. Eéntje kon mij te woord staan in het Frans (een andere wettelijke taal in het BE grondgebied).   Principieel is dit voor mij een "probleem",  ambassadepersoneel van Belgische ambassades moeten toch de Belgische burgers tewoord kunnen staan in de landstaal van deze Belgische burgers.  En bij mijn weten is dat nederlands, frans én duits in België !!
Hiervoor is er al een e-mail weg naar de ombudsman van de federale overheidsdienst... Ik wacht op antwoord.

Als ze klierig doen tegen mij, zal ik eens klierig doen tegen hen (maar dan wel anoniem), anders schiet ik mijn eigen duiven uit mijn duiventil.
Desnoods breng ik dit aan het daglicht bij de pers, de koning en het ministerie van buitenlandse zaken waar de ambassades uiteindelijk verantwoording moet aan afleggen !!

Nu ... ik spreek frans, spaans, en nog 3 andere talen. Voor mezelf is het niet "nodig" maar ik denk niet alleen aan mezelf !!
------------

de "eis" 700 + 230.

Ik ben alleenstaande vader met 2 kinderen ten laste.

mijn basis inkomen (via werklozenbijstand is steeds rond 1000 euro per maand), daarnaast krijg ik eveneens verhoogde wezenbijslag voor 2 kinderen (dit is meer dan 700 euro per maand).  Evenwel deze zomermaanden zal dit uiteindelijk veranderen naar een lagere wezenbijslag, vermits de oudste dochter afstudeerd en dus het werkcircuit inkomt (geen kinderbijslag meer voor haar).  Dit zal resulteren in een totale wezenbijlsag van € 364,67 voor het weeskind dat ten laste blijft.

Nu ... ik weet niet of beide bedragen (werkloosheidsuitkering + wezenbijslag = +/- 1314.47 euro) voldoende is en/of in aanmerking komen voor de berekening?
want voorzover ik kan rekenen (als boekhouder)  is 700 + 230 (kind ten laste)+230 (partner uit buitenland ten laste) = 1160 euro  dus als mijn korte berekening aanvaardbaar is zou het dan wel lukken voor een visum type D ?
Is er geen andere "betere" mogelijkheid dan een visum type D ==> dit schijnt nogal een langdradige procedureslag te zijn (ik hoor zelfs tot 8 maanden)

Daarnaast, het is niet de bedoeling dat ik aan de "bijstand" blijf.  Ik wacht nu even af om extra inspanningen te doen daadwerkelijk een job te vinden tot mijn vriendin hier is (deze zomer) dan kunnen we "extra" van elkaar genieten 24/24  - 7 / 7 (kan je het me kwalijk nemen ?  ;D) Daarnaa vliegen we er terug in om de werksituatie terug optimaal te krijgen (natuurlijk) !!

CDyonne

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Senegalees
Re: Eerste Hulp Topic: alleen voor algemene vragen/bedenkingen
« Reactie #137 Gepost op: 20 juli 2010, 02:21:45 »
Hoi,

Ik heb in februari iemand ontmoet in Senegal, was daar voor een stage en bleef 3 maanden. Wil nu graag regelen dat hij eind september voor 4 weken naar Nederland kan komen, als vakantie dus.
Ik vind het moeilijk om erachter te komen wat de beste manier is. Hij vanuit daar alles regelen? Ik vanuit hier alles regelen? En moet ik dan zeggen dat hij mijn vriend is of juist niet? Er lijkt nogal een verschil te zijn tussen het voor vakantie naar Nederland halen van familie/relatie en gewone vrienden.
Heeft er iemand tips of ervaring met de relatie tussen Nederland en Senegal op dit gebied?

Goofy

• ForumAdmin
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #138 Gepost op: 20 juli 2010, 07:13:12 »
Het is korter dan 3 maanden dus het is altijd een toeristen visum (ook voor familie / vrienden bezoek). Dit omdat het vel goedkoper en minder gedoe geeft.

Jullie moeten allebei iets gaan doen. Ten eerste moet jij zorgen voor een uitnodiging (en voldoende inkomen / spaargeld). In dit geval ga ik er vanuit dat hij niet in een hotel zal verblijven. Wanneer je buiten een hotel / camping verblijft moet jij de uitnodiging regelen (of bijvoorbeeld je ouders). De uitnodiging haal je bij de gemeente. Merk op dat ze het soms ook wel anders noemen. Schrijf er thuis een briefje bij dat hij jou en je familie komt bezoeken en dat je hem heb leren kennen gedurende je stage.

Hij gaat naar de Nederlandse ambassade aldaar voor de aanvraag van een toeristenvisum. (Zie website van de Nederlandse ambassade wat hij precies nodig heeft). Daar is de brief + uitnodiging (legalisatie handtekening) + boeking ticket + bewijs van ten minste 34 euro per dag per persoon aan vermogen is (bankafschrift / salaris stroken van uit Nederland of eventueel als hij zeer vermogend is van zijn bankafschrift + salaris stroken).
2001 ontmoet;
2005 in Nederland;
2006 getrouwd;
2008 een zoon (4 juli)

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #139 Gepost op: 20 juli 2010, 08:21:44 »
boeking ticket moet zijn ticket reservering.

CDyonne

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
  • Nationaliteit partner: Senegalees
« Reactie #140 Gepost op: 20 juli 2010, 11:30:09 »
Bedankt voor je reactie! Ik zit net op de site van de IND en het lijkt me dat het geen verschil uitmaakt dat wij een relatie hebben en niet gewoon vrienden zijn.
Ze vragen ook om een bewijs om aan te tonen dat terugkeer naar eigen land aannemelijk is. Weet jij of je hiervoor ook een retour ticket kunt gebruiken?

ShiYang

• Steunt de Stichting
  • *
« Reactie #141 Gepost op: 20 juli 2010, 13:32:22 »
Een retour reservering zul je sowieso moeten hebben, let op dat het in deze fase nog niet handig is om een ticket te boeken en te betalen, voor de IND is een reservering voldoende en dan maak je geen kosten als het visum vertraagd wordt.

Voor bewijs van terugkeer is het beste om een verklaring van zijn werkgever te hebben waarin staat dat hij op vakantie is en op een bepaalde datum weer op zijn werk verwacht wordt. Mocht dit niet lukken dan is een vast contract vaak ook goed. De IND wil dat jullie aannemelijk maken dat hij hier in Nederland niet in de illegaliteit zal verdwijnen, elk document of bewijs dat erop duidt dat hij weer terugverwacht wordt is dus nuttig om mee te zenden.
2009-10-22 Op toeristenvisum naar NL
2010-02-19 Inburgeringstoets buitenland gehaald
2010-02-29 Directe MVV aanvraag ingediend
2010-04-15 MVV toegekend

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #142 Gepost op: 20 juli 2010, 17:14:25 »
Plus evt eigen woning, zorg voor familieleden etc.Alles wat kan aantonen dat ie terug MOET.