Een eerste hulp....
Ik heb een vriendin in Zuid Amerika, die ik reeds ken van in 2006. echter heb ik daar geen enkele bewijsvoering meer van (ik had nooit verwacht dat we zo erg verliefd op elkaar gingen worden.... in februari 2010 is dit echter veranderd, en zijn we net als een vulkaanuitbarsting voor elkaar (wel één in positieve zin

)
Ikzelf ben Belg, en (via een famililied werd er een aanvraag tot vriendin bezoek gedaan in de ambassade ==> art. 3bis, met alle verantwoordingsstukken) Dit omdat ik momenteel werkloos ben en dus NIET over de financiele middelen beschik (voldoende) tot een tenlasteneming op basis van art. 3Bis op mijzelf te nemen (dat veronderstel ik toch).
De volgende documenten werden ingediend bij de ambassade (in het thuisland van mijn vriendin). sorry ik hou het thuisland geheim (zoals je weet waarom)
Door de aanvrager persoonlijke documenten :
Werkkaart (bewijs van werk)
Geldige reispas
Bewijs van verlof (3 maand verlof verworven)
Bewijs betaling visumkosten 60 euro
2 pasfoto's
Daarnaast heb ik een gans dossier via DHL aan haar overgemaakt met :
Door de tenlastenemer in België documenten :
Visumaanvraag in tweevoud (origineel + fotokopie)
Shengen Visumaanvraag (origineel + copie)
Bankrekeninguittreksel tenlastenemer met zo'n 4000 euro erop (2 copies)
Electronische gegevens identiteitskaart tenlastenemer (2 copies)
Uitnodigingsbrief famlielid (tenlastenemer volgens art 3Bis) (origineel + copie)
Bewijs van tenlasteneming Art. 3 Bis van de stad (origineel + copie)
Gezinssamenstelling tenlastenemer (familielid persoonlijk heeft niemand ten laste)
Bewijs Belgische nationaliteit tenlastenemer
belastingsaanslag laatste aanslag van Ministerie van financiën
De aanvraag werd ingediend half april en toen ... begon het .....
de prelude (het voorspel met de ambassade en DVZ tot zover)
Eerst wilde de ambassade de aanvraag
NIET ontvangen, omdat mijn vriendin geen eigen Bankrekening kon voorleggen. Op de vraag : (hoe word je dan betaald van je werk ?), heeft ze gewoonweg geantwoord dat ze 2-wekelijks in de hand wordt uitbetaald, zoals dit dikwijls het geval is in haar thuisland voor werknemers. Ze bleven daar even moeilijk over doen op de ambassade, maar uiteindelijk hebben ze toch de Schengen visumaanvraag in ontvangst genomen. Ik denk NIET dat het nodig is van een bankrekening te hebben, mijn vriendin reist naar een vriendin zal zelf contant geld bij haar hebben op het moment van de reis, en voor de rest is ze hier (onder mijn hoede en financiële verantwoording); maar ten laste van mijn familielid (art. 3Bis). Dus "gedekt" volgens de regels en wetten opgesteld.
Mijn vriendin kreeg een "ontvangstbewijs/reçu" van de ambassade met daarop een referentienummer van de ambassade. Dit bewijs werd echter niet aangekruist als zijnde "volledig en ontvankelijk verklaard" of "onvolledig en nog aan te vullen". Geen enkel kruisje in het desbetreffende vakje genoteerd door ambassadepersoneel

Nu zitten we in de vierde week na indienen van de visumaanvraag. normaalgezien duurt een Type C visumaanvraag voor toerisme (zoals op de site van de ambassade vermeld staat 3 tot 4 weken, maar er kunnen extra documenten opgevraagd worden). Men had echter tegen mijn vriendin gezegd bel eens terug eind 3e week (dus vorige week). Bij een eerste telefoongesprek werd haar duidelijk gemaakt (door de ambassade bediende) dat er nog documenten tekort waren. Mijn vriendin vroeg welke documenten tekort waren, de bediende kon daar geen uitleg overgeven, en zei dat ze dit maar kon zien op het Internet (ik veronderstel dat ze de site heeft doorgekregen van het DVZ). na raadpleging van de website van het DVZ, kregen we evenmin een antwoord, vermits deze ambassade (met het ontvangen referentienummer van de visumaanvraag) nog niet in het geïnformatiseerde systeem van het DVZ staat. Mijn vriendin belt terug naar de ambassade (ongeveer 10 minuten later dan de eerste keer dezelfde dag); krijgt een andere bediende aan de telefoon, die haar meld dat ze maar in de loop van volgende week eens moet terugbellen (geen enkele sprake meer van al dan niet tekorten aan documenten).

Ondertussen doe ik ook mijn huiswerk, ik ben uiterst correct in administratie (ben tenslotte boekhouder) en weet dat ik absoluut niets tekort heb doorgegeven aan mijn vriendin, en dat zij eveneens niets zal hebben achtergehouden (of niet ingediend bij de ambassade). Ik stuur een email naar de helpdesk van het DVZ met de lijst van alle ingediende docs in de ambassade en de vraag "wat" er tekort is (want verder geraak je toch niet in die ivoren toren als particulier). En bellen levert enkel een wachtlijn op. ... Echter tot op heden "geen" antwoord mogen ontvangen. (dit is nu toch ook al 3 werkdagen geleden)
We blijven op dit vlak dus op "hete kolen" zitten.
Mijn vragen komen eraan (de ham)
Na het lezen van diverse fora i.v.m met visumaanvragen, trouwen, gezinshereniging-toestanden, visum type D, brax arrest, NL route, BE route, EU route, .... zie ik de bomen niet meer door het bos.
feit is : ik heb geen "middelen" om zomaar een "dure" advokaat in te schakelen voor dingen die in principe "vlot" zouden moeten verlopen.
feit is : ik kan geen TWEE jaar bewijzen van onze relatie, alhoewel die al langer bezig is zelfs
feit is : ik heb haar twee keer bezocht in haar thuisland (heb deze visumstempels in mijn reispas staan)
feit zal zijn : zij komt hierheen voor +/- 90 dagen (
dus ik veronderstel dat we dan al aan "die" regel voldoen voor een eventuele verblijfsvergunning ?)
feit is :
ik wil met haar trouwen hier in BE gedurende die 90 dagen dat ze hier zal aanwezig zijn. (hoe pak ik dit het beste aan ?) Ik heb reeds gemerkt dat er een 5-tal documenten nodig zijn om haar hier wettelijk te laten trouwen met mij- uittreksel uit de geboorteakte van haar
uittreksel uit burgerlijke stand (dat ze niet getrouwd is)
bewijs van inschrijving bevolkingsregister in haar "thuis"land-stad
Bewijs van identiteit (ik veronderstel dat haar paspoort hier voldoende is ?)
Bewijs van nationaliteit
Ook blijkt dat deze documenten allemaal moeten "geapostileerd" worden (
mag haar buitenlands stadhuis apostille aanbrengen of niet)? en daarna gelegaliseerd (en dan nog in de ambassade
of mag dat ook gebeuren in een ereconsulaat in haar stad ? Anders kost dit terug stukken van mensen om met het vliegtuig naar de ambassade te vliegen)
De opties ?
1. trouwen kan op basis hier aanwezig zijn van een Visum type C
(bezoek aan vriendin) ? (ze is hier voor bijna 90 dagen als visum aanvaard wordt)
2.
ik vermoed dat binnen een x aantal dagen zij zich hier moet aanmelden in het stadhuis om zich te laten registreren ? (welke registratie wordt het ?) en kan ze aan de hand van deze registratie hier trouwen ?
3. ik veronderstel dat we na het indienen van de aanvraag tot huwelijk , een onderzoek met maximale wachtperiode door ambtenaar burgerlijke stand van 2 maand (incl DVZ) + eventueel interview cel schijnhuwelijken moeten doorstaan ? Zullen ze op zo'n onderzoek dan geen probleem erover maken dat we geen 2 jaar relatie kunnen voorleggen en op die basis ons uit elkaar drijven ?
3.
Wat daarna ? Eens we getrouwd zijn ?moet ze terug naar haar thuisland ? of kan ze hier blijven ? legaal ? illegaal ? wat is beter ?
|
Voor het "gemak" heb ik al mijn vragen
onderlijnd kwestie om alles gemakkelijk terug te vinden

Alvast bedankt voor enige positieve feedback !!