Auteur Topic: Afgewezen toeristenvisa en klachten [ARCHIEF]  (gelezen 5618 keer)

Betty

• Komt net kijken
  • Geslacht: Vrouw
  • Dit forum is het helemaal !
Afgewezen toeristenvisa en klachten [ARCHIEF]
« Gepost op: 04 februari 2004, 11:33:13 »
Mijn Argentijnse man en ik zijn in november in Barcelona getrouwd. Omdat we al wisten dat we naar Nederland zouden gaan, hebben we hier de procedure voor een verblijfsvergunning niet in gang gezet. Dat betekende dat we ook niet speciaal naar Buenos Aires hoefden om een stempel te halen voor in zijn paspoort.
We wisten dat we op grond van het gemeenschapsrecht voor EU-onderdanen en partners ons zonder MVV in Nederland konden vestigen, dat was ons ook verzekerd door de IND.
Maar nu blijkt dat hij van de ambassade geen toeristenvisum voor Nederland krijgt omdat zijn Schengenvisum is verlopen, oftewel: als we gaan vliegen wordt hij onherroepelijk geweigerd. Het enige wat we kunnen doen is stiekem Nederland binnenkomen en dan een verblijfsvergunning op grond van het gemeenschapsrecht aanvragen. Een tamelijk bizarre situatie. Komt dit iemand bekend voor?

LaoPo

• Gast
Afgewezen toeristenvisa en klachten (archief)
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2004, 18:04:40 »
Ik heb jouw bericht met verbazing gelezen....
Als ik het goed begrijp heeft jouw Argentijnse man in Argentinie een Schengenvisum gekregen (waarschijnlijk met hoofddoel Spanje...?) voor 3 maanden; toen in Spanje getrouwd...(Gefeliciteerd trouwens).
En vervolgens kun je zonder meer doorreizen naar Nederland??????????????? (als Schengen-Visa nog geldig zou zijn?).
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk want als dat zou kunnen zouden massa's mensen hun partner naar een willekeurig Schengenland laten komen...daar trouwen en dan vervolgens het hele traject van MVV omzeilen?

Ik weet het niet, maar het LIJKT me onwaarschijnlijk.
Maar als het wel zo is lijkt me dat er aardig wat mazen in de MVV-wetgeving zijn.
Groet LaoPo

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2004, 18:19:21 »
Als Betty geen gebruik heeft gemaakt van haar rechten als EU-onderdaan, bijvoorbeeld door enige tijd in Spanje te gaan wonen, blijft haar man een MVV-plicht houden.
Aan te vragen en af te halen in Buenos Aires!.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Betty

• Komt net kijken
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2004, 11:03:23 »
Prawo, het merkwaardige is dat ik wél eu-rechten heb. ik woon al twee jaar in Spanje. Over een week kan ik mijn officiele verblijfsvergunning als eu-onderdaan afhalen. Maar de ambassade weigert een toeristenvisum voor mijn man. Hun letterlijke advies: tja, je moet het risico maar nemen (om stiekem Nederland binnen te komen).
Want eenmaal in Nederland is er niets meer aan de hand, daar kan hij gewoon een verblijfsvergunning aanvragen op grond van mijn EU-burgerschap. Bizar.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2004, 11:32:34 »
Wat je nu eerst moet doen is even in Spanje blijven wonen en voor je man dezelfde verblijfsvergunning vragen die jij hebt. Hij moet die krijgen met dezelfd gldigheidsduur. Heeft hij die, dan heeft je man geen visum meer nodig.

Overigens vind ik zo'n visumzaak wel interessant. Van die afwijzing kan bezwaar worden gemaakt. Laat maar weten als je daar hulp bij nodig hebt (is wel verstandig).

Dat je man in Nederland zomaar een vtv kan aanvragen op grond van EU burgerschap is minder eenvoudig dan het klinkt.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

Betty

• Komt net kijken
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2004, 14:04:16 »
voor die verblijfsvergunning heeft hij eveneens de gevreesde stempel nodig. oftwel: retourtje buenos aires en daar na vier maanden aan de beurt. of nog 9 maanden hier in Spanje blijven.
als de afwijzing van het toeristenvisum is aan te vechten op grond van het feit dat we getrouwd zijn, zou ik daarover graag met je spreken.
het is triest, we dachten alles prima in orde te hebben en dan krijg je dit, ineens gevangen in spanje.
volgens de IND kunnen we de VTV zo aanvragen als we in Nederland zijn (mits inkomen, ziektekostenverzekering en mijn eu-burgerstatus in orde zijn).

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2004, 15:33:22 »
Volgens mij kan Spanje geen inreisvisum meer eisen als hij rechtmatig is binnengekomen indertijd en op het moment van trouwen nog legaal was.
hebben jullie een plaatstelijke advocaat geraadpleegd, die iets van EU immigratierecht afweet?

Over dat visum kun je me een pm sturen. dan kunnen we even van gedachten wisselen.

pathfinder

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2004, 07:23:02 »
Beste iedereen

Op 20-02-2004 hebben heeft mijn vriendin een toerist visum aanvraag ingediend voor een verblijf van 3 maand in Nederland Vandaag is de aanvraag voor een toeristenvisum voor mijn Thaise vriendin afgewezen,

De visumaanvraag van is afgewezen omdat uit haar dossier niet voldoende is komen vast te staan dat ze tijdig zal terugkeren naar het land van herkomst

Ik heb verder alle benodigde document opgestuurd die nodig zijn loonbriefjes/garantieverklaring en uitnodigingsbrief
Eerst hebben ze mijn uitnodigingsbrief afgewezen vanwege te weinig informatie
Ik heb een tweede gestuurd
Daarnaast hebben ze mijn vriendin uitgenodigd voor een interview op de ambassade
Ze heeft gezegd dat ik een gewone vriend ben

Ik ken haar 1.5 jaar en heb haar een aantal vakanties gezien in Thailand

Ik weet niet wat ik nu als beste moet doen
Wie kan mij raad geven ?
Klachtenprocedure en hoe lang duurt dit ?
Advocaat ?
MVV ?
Opnieuw aanvragen ?

Alvast heel erg bedankt

Bastiaan

cathy

• * Donateur *
  • Steunt de Stichting
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2004, 10:33:58 »
Hoi,

Toeristenvisa worden regelmatig geweigerd op "twijfels aan terugkeer".

Ik denk dat de reden van afwijzing bij jullie ook in "een gewone vriend" zit.   Als "jouw vriendin" was het heel aannemelijk geweest, dat ze terug zou gaan om het vervolg, een mvv-procedure, niet in gevaar te brengen.

Als iemand in bezwaar gaat,wordt meestal het visum alsnog toegewezen, maar hoe lang die procedure duurt weet ik niet. Er zullen vast wel anderen antwoord op deze vraag kunnen geven.

Succes en groetjes, Joke

"Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk."
Kahlil Gibran

Emma

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2004, 10:37:53 »
Het in bezwaar gaan kan wel eens heel lang duren. Bij ons heeft dat ongeveer 17 weken geduurd en vervolgens mocht mijn vrien maar 1 maand komen i.p.v. de aangevraagde 3 mnd.

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2004, 12:28:01 »
De enige remedie is echt nu bezwaar maken.
Dat kost wat tijd, maar doe je het niet dan worden volgende aanvragen om dezelfde reden weer afgewezen.

Dyonne

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2004, 12:32:11 »
Hallo beste mensen,

Ik heb bij de gemeente zo'n certificat d'herbergement opgehaald en laten stempelen. hierin staat ook een stukje dat ik me verantwoordelijk stel voor het onderhoud van mijn gast. Nu lees ik hier echter dat er naast een uitnodiging (en tevens bewustverklaring toch?) ook een garantverklaring nodig is. Waar kan ik die halen en als ik die zelf moet opstellen, wat moet ik er dan inzetten. Ik word er echt moe van.... de ambassade daar komt ook weer met andere info dat ik het daarheen kan faxen (dus die 2 formulieren) terwijl er bij de site van de ind alleen gesproken wordt over een certificat d'herbergement en 3 loonstrookjes. (hier zegt de ambassade weer geen woord over). Ze wijgeren al mijn vragen te beantwoorden, zoals hoe lang die formulieren geldig zijn en hoelang procedure kan duren (mijn vriend wil in augustus 1 maand hierheen komen, maar als ik nu al aanvraag en papieren zijn dan alweer verlopen dan schiet het ook niet op). Kortom de communicatie loopt door elkaar heen en men zaait alleen maar meer verwarring. Ik had een duidelijke e-mail gestuurt met daarop vragen, krijg ik een mail terug met een verwijzing naar een link (die overigens nieteens bestaat, de sukkels) met de mededeling dat daar al de info opstaat. Nou ja.... ik heb een lange adem gelukkig. Wie kan mij wel duidelijkheid verschaffen.

pino

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2004, 12:43:05 »
Hoi Dyonne,

Op de IND site kan je de formulieren voor de mvv-aanvraag downloaden. Die heb jij misschien voorlopig nog niet nodig ;), maar er zit wel een formulier 'garantverklaring' bij.

Dit formulier heb ik in het verleden twee keer gebruikt en werd door het consulaat in Saigon, Vietnam, gewoon geaccepteerd als garantverklaring voor het toeristenvisum.

Succes!!
24-12-03: Aankomst in Nederland met MVV
19-01-04: Aanmelding VD en Aanvraag VTV
24-02-04: Afhalen VTV-pasje
19-01-07: Aanvraag naturalisatie/nl paspoort

Leonat_NL

• Waardevol lid
  • NL'er met Russische
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2004, 15:06:51 »
Voor toerisme, gaat het ook alleen maar om de:
certificat d'hebergement
Leo & Natalia

pino

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2004, 15:46:17 »
Ik kreeg van het consulaat in Saigon wel expliciet te horen dat ik een uitnodigingsbrief ( van de gemeente) en een garantverklaring nodig heb.
Dit wordt op hun website nog eens bevestigd!

mijntje

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2004, 16:04:49 »
De uitnodigingsbrief die ik had vestuurd gold tevens als garantverklaring. Stond er ook duidelijk op: .....is tevens bereid garant te staan voor alle kosten bla bla bla.... etc. Hebben ze ook gewoon geaccepteerd.

zoals hoe lang die formulieren geldig zijn en hoelang procedure kan duren 

Bij mij zei de ambassade dat die formulieren niet ouder dan 3 maanden mochten zijn (bij de aanvraag). Zal echter wel per land verschillen.

Rene

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • http://www.mixed-couples.nl/info/
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2004, 17:22:49 »
Hallo Dyonne,

de regels zijn hetzelfde voor VISA, alleen hoe het ingediend wordt. Niet ieder is in dezelfde situatie en /of verdiend evenveel. Verklaringen kunnen anders genoemd worden door creatieve ambtenaren met talenkennis misschien?

Maar je kan ook kijken op de NL ambassade pagina van het land van je vriend(in) en daar staat ook altijd de eisen.

Tevens is het verloop van de aanvraag niet altijd hetzelfde, ik heb bijv. een extra vragenlijst ontvangen van de IND in Nederland, NA indienen van de VISA aanvraag in China bij de consul/embassy. Daar zitten dan de extra vragen in, en nieuwe krabbels gevraagd of copy´s loon.

Het kan namelijk ook zijn dat ze na indienen VISA aanvraag van vriend(in) in land herkomst, men gelijk ja zegt of na een week of 3..........verschilt per land, per situatie. Maar het begin is overal hetzelfde lijstje na ik weet.
20-06-2004 ellen terug naar China
07-07-2004 ellen dient nieuwe aanvraag in VISA 90 dagen bij Consul
Toestemming voor trouwen ingediend en toegezegd, wacht op formulier

Dyonne

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2004, 10:34:45 »
Hi allemaal,
Ik heb op de site van de Ind normaals gekeken, maar kan die garantverklaring niet vinden  :-\. Pino kan je mij vertellen waar jij hem bent tegengekomen. Dank je wel alvast. Greetz!!

pino

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2004, 11:45:06 »
Hoi Dyonne:

Vanaf de site volg je de volgende stappen: Home-contact-downloaden- Aanvraag Machtiging tot Voorlopig Verblijf (Nederlands/Engels). In dat document zie je halverwege pagina 6 de garantverklaring.
Dit is de garantverklaring die ik 2 keer heb meegestuurd om mijn vrouw hier op een toeristenvisum te laten komen!

Dyonne

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2004, 18:30:27 »
Hi Pino,

Heb hem gevonden, dank je wel! Geloof dat ik nu alle benodigdheden heb..... we zullen wel zien wat ze hierna nog willen hebben  ;)

maddie

• Komt net kijken
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2004, 18:36:07 »
Hallo
Dit is even een bericht voor een vriendin van mij. Zij wil het broertje van mijn vriend naar Nedrland halen voor een vakantie. Nu is hij al 2 x weg gestuurd in Ankara. Ankara heeft alle papieren naar nederland gestuurd zo dat die een beslissing kan nemen. Nederland zegt hierop dat ze het dan als gewone mvv aan vraag gaan bekijken. Na een tweede keer gebeld te hebben zeiden ze dat het max. 6 weken duurde voor nederland een beslissing kon nemen. Deze week weer gebeld en nu was het al 8 weken.. Wie heeft hier ervaring mee? en heeft tips voor ons of kan ons de wet. procurdere vertellen..

Groetjes Madelon
28-8-03 mvv aanvraag bij IND rijswijk
14-10-03  vragenlijst en ontbrekende stukken opgestuurd. MVV nu in Zwolle.
18-11-03 POSITIEF ADVIES!

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2004, 18:39:47 »
Bezwaar maken en klacht indienen met hulp van een toegevoegde advocaat is de beste tip.

maddie

• Komt net kijken
« Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2004, 19:33:53 »
nog even voor de duidelijkheid. alle papieren en eissen zijn goed. daar kan het niet aan liggen.. misschien kan het liggen aan dat zijn twee oudere broers al in nederland zijn en hij daar moet blijven om voor zijn ouders te zorgen??
iemand hier ooit van gehoord?
28-8-03 mvv aanvraag bij IND rijswijk
14-10-03  vragenlijst en ontbrekende stukken opgestuurd. MVV nu in Zwolle.
18-11-03 POSITIEF ADVIES!

Emma

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 29 februari 2004, 00:10:26 »
Nog nooit van gehoord. De zorg voor je ouders hebben niets met een mvv te maken.

Wat ik ook niet snap: een toeristenvisum is absoluut geen mvv, dus kan ook nooit als mvv behandeld worden.........ik vind het een beetje vreemd. Het kan wel zo zijn dat de aanvraag van een toersitenvisum doorgestuurd wordt om in nederland bekeken te worden. Dit heb ik nl ook meegemaakt.

groeten emma

teacher20

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2004, 17:56:17 »
Ik heb ook een vraagje... Op dıt moment zıt ık ın Turkıje en heb ık net een fıjne dag bıj de ambassade doorgebracht.Mıjn vrıend had alle papıeren zeıden ze(zelfs teveel) Toen hıj smıddags terug moest komen voor de uıtslag, vroegen ze wanneer hıj wılde gaan(wısten ze al, maarja)Toen hıj dat zeı, was ze al aan het stempelen geslagen, en toen opeens was het van sorry sorry,maar we moeten je papıeren nog bekıjken,je krıjgt over twee weken berıcht.
Toen heb ık een uurtje later zelf gebeld want voor mıjn vrıend was het allemaal nogal onduıdelıjk. Toen zeıden ze dat ze mın of meer personeelstekort hebben en dat ze waarschıojnlıjk geen tıjd hadden om zıjn papıeren te bekıjken!!!!!!!!!!! Dus nu moet ık eınd van de week alleen terugreızen en kan mıjn vrıend weer heen en weer gaan hobbelen omdat ze daar geen personeel hebben??????
Kan ık hıer nog ıets mee,want je begrıjpt dat ık hem gewoon mee wıl nemen....