Ergernis over vrijblijvend inburgeren TurkenVan onze verslaggeversDEN HAAG - De Nederlandse staat mag niet berusten in de uitspraak van de rechter dat Turkse immigranten kunnen weigeren een inburgeringscursus te volgen. In hoger beroep moet duidelijk worden of die beslissing wel houdbaar is, luidt de eerste reactie uit de politiek.Deze week gaf een Rotterdamse rechter twee Turkse immigranten gelijk in hun weigering om op te draven voor inburgeringsles. Een associatieverdrag tussen Turkije en de Europese Unie zou Nederland verbieden om Turkse immigranten tot Nederlandse lessen te dwingen.Kamerlid Dijsselbloem (PvdA) dringt aan op de toetsing van de uitspraak van de rechter.Dijsselbloem: "Ik wil niet dat we de problematiek van taalachterstand en het daarmee samenhangende sociale isolement maar laten lopen, omdat een Rotterdamse rechter zo'n verregaande uitspraak doet. Die taalachterstanden verdwijnen namelijk niet vanzelf." VVD, CDA en PVV willen, omdat ze druk over een nieuwe regering onderhandelen, niet reageren. Volgens de afdeling bestuursrecht van de rechtbank in Rotterdam is de plicht voor Turken tot inburgering in strijd met een non-discriminatiebepaling. Ook EU-burgers hoeven namelijk niet op Nederlandse les.De inburgeringsverplichting wordt voorts strijdig genoemd met een akkoord tussen Turkije en de EU, dat bepaalt dat er geen nieuwe beperkingen mogen worden opgelegd aan legaal aanwezige werknemers.De Rotterdamse rechtbank is van mening dat het moeten voldoen aan de inburgeringsplicht en het halen van een examen een maatregel is die van invloed is op de omstandigheden waaronder een Turkse werknemer arbeid verricht en hier verblijft.De uitspraak heeft geen invloed op de inburgeringstoets die Turkse onderdanen in(Turkije moeten afleggen, alvorens zij toestemming krijgen naar ons land te komen. Het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie bestudeert de uitspraak.
Denk dat er meer moet ge-investeerd worden in de KWALITEIT van de inburgeringscursussen.
De uitspraak van de rechter m.b.t. de inburgeringsplicht van Turken begrijp ik niet helemaal. Ik neem aan dat die wordt teruggedraaid.Er wordt gerept over niet-terechte 'kosten' voor Turken. De uitspraak kan trouwens nauwelijks landelijke gevolgen hebben, omdat de inburgering per gemeente anders gergeld is.De regeringspartijen doen er nu even het zwijgen toe: logisch, want in 2011 zal de financiering voor de inburgering totaal op de helling gaan. Nieuwkomers hoeven volgens mijn inschatting niet langer te rekenen op een gratis voorziening zoals nu het geval is. Tegelijk zal de inburgeringsplicht blijven.
Tja op mijn werk was de eis dat men kennis van de nederlandse taal moest hebben. en nu wordt er een cursus pools aangeboden omgekeerde wereld dus.
Al ben je hoogopgeleid, Kris, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook geld hebt voor zo'n investering.
27% van de huidige inburgeringstrajecten (aangeboden in 2010) worden aangeboden aan vrijwillige inburgeraars, dwz mensen die via Europa naar Nederland komen. Het is niet bekend hoeveel Oost-Europeanen daarbij zitten, of hoeveel immigranten die de "België-route" hebben gevolgd.
Prawo, ze schrijven er niet bij hoe lang die mensen die nu een inburgeringstraject aangeboden krijgen, al in NL zijn. Wat ik van diverse kanten heb gehoord, minimaal een jaar.@ Kris, er zijn ook legio sites, waar je voor niks of weinig een cursus kunt volgen,of allerlei oefenprogramma's kunt downloaden.Kan me ook voorstellen dat een deel van de groep ook graag eerst werk zoekt bijvoorbeeld.
Minister: Turken moeten wel inburgerenGepubliceerd: 25 augustus 2010 Door een onzer redacteurenRotterdam, 25 aug. Minister Van Middelkoop (Integratie, ChristenUnie) gaat met de gemeenten Rotterdam en Vlaardingen in beroep tegen de uitspraken van de rechtbank in Rotterdam. Die oordeelde deze maand dat twee Turkse inwoners van deze gemeenten niet kunnen worden verplicht om in te burgeren.De rechtbank stelde dat de inburgeringsverplichting voor Turken in strijd is met het Associatieverdrag dat in 1980 tussen Turkije en de Europese Unie werd gesloten. Volgens dat verdrag mag geen onderscheid worden gemaakt tussen Turken en EU-onderdanen. De inburgeringsplicht zou ook belemmerend zijn bij het vinden van werk.De woordvoerder van de minister zegt dat inburgering Turkse inwoners juist een extra kans biedt om werk te vinden.Inburgeringsplichtige TurkenIn Rotterdam wonen 2.500 ‘inburgeringsplichtige’ Turken. Zo’n 1.200 Turken volgen een inburgeringscursus. In Vlaardingen wonen 553 inburgeringsplichtige Turken.