Auteur Topic: Partner illegaal || Wat doen? (vragen en ervaringen)  (gelezen 18876 keer)

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Geslacht: Man
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
Partner illegaal || Wat doen? (vragen en ervaringen)
« Reactie #25 Gepost op: 25 februari 2004, 12:38:49 »
Waarschijnlijk had je een oude folder.
Ecuador is visumplichtig geworden omdat veel inwoners van dat land illegaal in Spanje bleven na afloop van hun verblijf.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

inki

• Nieuw lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2004, 14:19:35 »
Hoi,
ik ben nieuw vandaag en weet daarom niet zeker of ik deze vraag in het juiste forum plaats. Dit is mijn verhaal:

Vanochtend heb ik mijn vriend naar het vliegveld in Duitsland gebracht. Hij was officieel niet in Nederland en is ook niet via de officiele weg naar dit land gekomen.

We hebben elkaar bijna twee jaar geleden ontmoet, zijn helemaal zeker van elkaar en wilden de MVV procedure gaan starten.

Omdat het nogal lastig was om via familieleden of vrienden aan alle benodigde documenten te komen in het land van herkomst (Ghana) hadden we besloten dat hij zelf naar Ghana zou gaan om alles te regelen. Hij had geen paspoort meer maar via de Ghanese Ambassade heeft hij een Laissez Passer gekregen waarmee hij toch naar Ghana kon reizen.

Bij de incheckbalie op het vliegveld werd de politie erbij geroepen toen bleek dat mijn vriend met een Laissez Passer reisde. Die stelden ons natuurlijk allemaal vragen en kwamen er al snel achter dat hij 'illegaal' in Europa was .

De agenten vertelden ons dat dit een strafbaar feit was en dat hij een strafblad zou krijgen. Ook namen ze de woorden 'crimineel' en 'criminele handeling' in de mond. Ik heb ze nog gevraagd wat of het ooit nog mogelijk was dat mijn vriend naar Nederland (Europa) zou kunnen terugkeren. Hun antwoord hierop was dat hij waarschijnlijk niet terug kan komen. De agenten hebben mijn vriend meegenomen voor verhoor en ik heb mijn vriend sindsdien niet meer gesproken. Wat er tijdens het verhoor aan de orde is gekomen, weet ik nog niet. Dat hoor ik hopelijk vanavond pas. Zeer waarschijnlijk zijn zijn vingerafdrukken genomen en komt hij in de politie dossiers geregistreerd te staan.

Wie weet in hoeverre deze 'aanhouding' een probleem kan zijn in de verdere procedure van de MVV aanvraag. Er wordt immers gesteld dat de persoon die je naar Nederland wil halen, geen strafblad of crimineel verleden mag hebben.

En in hoeverre is het 'illegaal verblijven' in Nederland aan te duiden als strafbaar.

Ik hoop dat er iemand is die me hier mee kan helpen. Ben sinds vanochtend vroeg volledig van de kaart omdat ik het gevoel heb dat onze hele toekomst volledig in elkaar in gestort.
Inki

Miryam

• Steunt de Stichting
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2004, 14:24:39 »
In NL illegaal zijn is niet strafbaar (nog niet).

Wat de regels in Duitsland zijn weet ik niet. Wat de eventuele strafmaat daarvoor zou zijn weet ik ook niet.
Het feit dat hij illegaal is/was zal wel geregistreerd worden in één of ander computersysteem.

Prawo weet waarschijnlijk precies wat een probleem zou op kunnen leveren.

marja

• Steunt de Stichting
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2004, 14:58:42 »
Mijn partner was ook illegaal ,opgepakt en na verblijf in Tilburg het land uitgezet.Zonder problemen heeft hij een MVV gekregen als er geen sprake is van een crimineel verleden zou ik me geen grote zorgen maken en gewoon de MVV aanvragen.
marja

Anne Mieke

• Waardevol lid
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2004, 15:22:57 »
Mijn partner was ook illegaal ,opgepakt en na verblijf in Tilburg het land uitgezet.Zonder problemen heeft hij een MVV gekregen als er geen sprake is van een crimineel verleden zou ik me geen grote zorgen maken en gewoon de MVV aanvragen.

Wat je hierboven schrijft klopt inderdaad voor Nederland (zoalng als het duurt) maar zoals Inki al schreef, is hij  dus in Duitsland vanochtend bij vertrek hierop aangesproken ondanks het zeer korte verblijf op dat moment toch ook illegaal en ik weet niet of dit in Duitsland strafbaar is e/nof hieruit gevolgen kunnen ontstaan. Maar misschien "komt er iemand langs" die dat wel weet.

groet
Anne mieke
Ku menanti seorang kekasih
Yang tercantik yang datang di hari ini .....
(Iwan Fals)

suzanne

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2004, 15:59:02 »
Ik heb even via Google.de een search gedaan, en kom tot het volgende:
Illegaal verblijf in Duitsland is, i.t.t. in Nederland, strafbaar.
(artikel 92 van het Auslaendergesetz).
Wat ik absoluut niet wist, en wat ik huiveringwekkend vind, is dat het volgens diezelfde wet, dan gaat het om artikel 92A, strafbaar is, met een maximum van 5 jaar cel, om iemand die illegaal in Duitsland verblijft hulp te bieden. Zelfs het bieden van medische hulp is verboden.

Nynke77

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2004, 16:21:16 »
Hoi Inki,
Destijds met een ex vriend heb ik min of meer hetzelfde mee gemaakt. Hij was niet legaal in Nl en ging naar Finland (daar woont zijn zoon, met ex), hij had hiervoor wel papieren. Wij gingen ook via Dsl. Hij zou in Lubeck met de boot en werd onmiddellijk aan de kant gezet. Hij moest ook mee voor verhoor en ik kon meteen ook meekomen. Uiteindelijk wilden ze mijn paspoort ook zien en ben ik ook door 1 of andere computer gehaald. Na constant praten en aandringen van mijn kant is dit gelukkig met een sisser afgelopen en kon hij werkelijk op het allerlaatste moment de boot nog halen. Wij zagen dit destijds meer als getreiter van de Duitse douane. Misschien hielp het dat hij een enkele reis had en geen retour naar Dsl. Ik hoop voor jullie dat het uiteindelijk ook goed afloopt!!! Geef de moed niet op! Als hij nog vastgehouden wordt is het misschien verstandig om contact op te nemen met een advocaat (in Nl of Dsl), die weet vast wel meer over de mogelijkheden.
Nynke

amice

• Premium lid
  • Soms moet je sneller zijn dan de klos.
    • Justice Online
« Reactie #32 Gepost op: 16 maart 2004, 16:29:11 »
Interessant is om te weten hoe de europese wetgeving luidt? Misschien dat daar dan een beroep op kan worden gedaan?

Lijkt me handig om Prawo meteen maar een mailtje te sturen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Maruja

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 16 maart 2004, 17:54:01 »
Ik zou denken (simpel als ik ben)

Nederland kan iemand toch geen MVV weigeren omdat diegene in het buitenland iets heeft gedaanwat daar strafbaar is, maar in Nederland niet?

Als je je vriend in Nederland op het vliegtuig had gezet was er immers geen probleem geweest. Een vriendin van mij heeft haar illegale vriend ook op het vliegtuig naar Ghana gezet, maar dan in Amsterdam. Dit leverde geen problemen op.

Maar goed, ik ben natuurlijk geen jurist. Waar blijft Prawo? Ik wil het antwoord ook wel graag weten.

Anne Mieke

• Waardevol lid
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2004, 18:21:43 »
Ik zou denken (simpel als ik ben)

Nederland kan iemand toch geen MVV weigeren omdat diegene in het buitenland iets heeft gedaanwat daar strafbaar is, maar in Nederland niet?

Als je je vriend in Nederland op het vliegtuig had gezet was er immers geen probleem geweest. Een vriendin van mij heeft haar illegale vriend ook op het vliegtuig naar Ghana gezet, maar dan in Amsterdam. Dit leverde geen problemen op.

Precies, in Nederland was dat geen probleem geweest. Feit is echter wel dat velen bij aanvraag MVV en/of bij referentenonderzoek een onderzoek krijgen waarbij politieregisters (Schengen/EU) worden nagegaan. Dat de Nederlandse wetgeving dan van toepassing is lijkt me logisch maar er zijn helaas veel dingen onlogisch in vreemdelingenland, tenzij men het er hier ook vanaf laat hangen of er al dan niet een veroordeling is geweest. Nogmaals ik weet die dingen niet goed maar je kan niet zonder meer een ander land en Nederland met elkaar vergelijken.

groet
Anne Mieke
(Iwan Fals)

Kobus

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Waited 1,5 yr and all we got was a lousy sticker
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2004, 19:05:52 »
Illegaal verblijf in Nederland niet strafbaar? Ik snap nog steeds niet hoe dit kan, dan lacht een toerist zich toch een breuk als ie zijn 3 maanden heeft overschreden en op Schiphol staat!?

Verder staat het me bij dat een strafblad niet eens zozeer het punt is, er wordt gekeken of de persoon geen gevaar voor de openbare orde, de openbare rust of de nationale veiligheid oplevert.

stefanie

• Steunt de Stichting
  • Aimee 28-12-'06
« Reactie #36 Gepost op: 16 maart 2004, 19:11:49 »
Ja maar als die toerist dan hoort dat hij de komende jaren kan fluiten naar een toeristenvisum en dus niet zomaar meer naar Schengendeel Europa kan, dan lacht hij minder hard.

Kobus

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Waited 1,5 yr and all we got was a lousy sticker
« Reactie #37 Gepost op: 16 maart 2004, 20:12:58 »
Ja maar als die toerist dan hoort dat hij de komende jaren kan fluiten naar een toeristenvisum en dus niet zomaar meer naar Schengendeel Europa kan, dan lacht hij minder hard.

Op zich dus toch wel een passende straf, van wat ik zo aan reisverhalen gehoord heb leggen landen die wat beter op de toeristencentjes letten leggen gewoon een boete op en heten ze je van harte welkom om nogmaals te komen spenderen.

Anne Mieke

• Waardevol lid
« Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2004, 21:01:50 »
Illegaal verblijf in Nederland niet strafbaar? Ik snap nog steeds niet hoe dit kan, dan lacht een toerist zich toch een breuk als ie zijn 3 maanden heeft overschreden en op Schiphol staat!?

Een illegaal die zich een breuk lacht...................?  Sorry, een beetje off topic hoor maar DAT begrijp ik niet. Denk je dat nou echt? Ik geloof dat dit niet zo'n goede woordkeuze is. Er zijn hier overigens die illegalen die hier al jaren zijn maar ik zou niet in hun schoenen willen staan. Ze worden totaal genegeerd door alles en iedereen. Ze zijn er wel maar ze zijn er niet. En ra ra hoe zou dat komen? Omdat ze ondanks hun onzichtbare bestaan vaak nog altijd een beter leven hebben dan waar ze vandaan komen.
Nogmaals, misschien off topic, dus gooi me d'r maar uit maar die schoot even verkeerd.

groet
Anne Mieke
(Iwan Fals)

arjanvdm

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2004, 00:14:58 »
Op zich dus toch wel een passende straf, van wat ik zo aan reisverhalen gehoord heb leggen landen die wat beter op de toeristencentjes letten leggen gewoon een boete op en heten ze je van harte welkom om nogmaals te komen spenderen.

In Thailand hangt het er (zoals alles daar, krijg ik soms het idee) erg vanaf wie je spreekt, in wat voor bui die is, of die al genoeg geld van anderen heeft afgetroggeld die dag en of hij op vakantie wil ;)
Zonder dollen - de wetten voor Visa overtredingen in Thailand kunnen best forst zijn. Dan hebben we het niet alleen om verklaring "persona non grata" maar ook gevangenisstraf. Dat het vaak niet zo ver komt omdat het glimlachend neertellen van dollarbiljetten wonderen doet, is een andere zaak.

De clou van het verhaal is natuurlijk : Volgens mij geldt in veel landen dat er een groot verschil is tussen wet en de uitvoering. In ieder geval is het vaak helemaal geen officiele policy dat je "weer van harte welkom wordt geheten" maar meer een afweging tussen praktische uitvoerbaarheid, marketing en gewoon corruptie.

-- Arjan

Kris

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2004, 07:20:06 »
Dit is een vragentopic voor leden met een illegale partner.
Ik zou jullie wilen verzoeken om hier geen discussietopic van te maken over het welles-nietes starfbaar zijn van illegaliteit. Dit is niet het doel van dit topic noch forumonderdeel.

In politiek kan je discussies voeren over allerhande onderwerpen.

loesje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2004, 18:10:32 »
N.a.v. het bericht van Inki ben ik wel wat vertwijfeld geraakt.
Mijn vriend is op het moment ook illegaal in nederland. We wachten op de verificatie en legalisatie van zijn documenten voordat we naar Ghana afreizen om de mvv te starten (dat zullen de meesten van jullie wel begrijpen ;)).
Het paspoort waarmee mijn vriend naar europa is gereisd is zoekgeraakt en daarom hebben we een nieuw paspoort aangevraagd bij de Ghanese ambassade en gekregen.
Dit is dus een vers paspoort zonder visumstempels o.i.d. Hoe moeten we dit nu aanpakken als we naar Ghana willen reizen??????
Wij waren eerst ook van plan om vanuit Dusseldorf te reizen, maar gezien de ervaringen van Inki en haar partner durven we dat niet meer helemaal aan, maar zijn ook weer bang om een ongewenstverklaring te krijgen als we via schiphol reizen.
HELP, wie kan ons hier duidelijkheid in scheppen?

Miryam

• Steunt de Stichting
« Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2004, 08:53:35 »
Ondanks het feit dat sommige een andere mening zijn toegedaan zou ik als ik jou was eens contact opnemen met het IOM

http://www.iom-nederland.nl

Mijn toenmalige vriend en nu echtgenoot is ook door hun begeleid en heeft nergens geen problemen gehad met KMAR of iets anders.

Susan

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2004, 10:10:47 »
Ook mijn partner verbleef illegaal hier in Nederland (al bijna 5 jaar). Vorig jaar besloten we dat we een MVV zouden gaan aanvragen om op die manier samen hier een leven op te kunnen gaan bouwen. Wij hebben toen ook een afspraak met de IOM gemaakt om te kijken hoe zij hem verder zouden kunnen helpen. Op verzoek van mijn vriend hebben we toch van deze hulp afgezien. We hebben dus zelf een ticket gekocht vanuit Brussel naar Ivoorkust (goedkoper dan vanuit NL, en bovendien een rechtstreekse vlucht). We waren van te voren door de IOM al wel geinformeerd over het feit dat m'n vriend evt. een boete zou kunnen krijgen of een preek over het feit dat hij illegaal in NL verbleef. In Brussel werd inderdaad opgemerkt dat hij geen geldige verblijfspapieren had, maar ze lieten hem gewoon door gaan zonder verdere problemen.

Vervolgens de MVV aanvraag opgestart, en dat verliep allemaal zonder problemen. Het werd ons wel duidelijk dat bij de IND en de ambassade bekend was wanneer hij de eerste keer naar NL was gekomen, en dat hij vervolgens een paar jaar hier is gebleven, maar dat leverde dus geen complicaties op!

Inmiddels is hij al weer in NL, en zijn we nu bezig met zijn verblijfsvergunning.

In ons geval is alles dus tot nu toe goed verlopen, ik denk dan ook niet dat je je te veel zorgen moet maken, al weet ik dat het allemaal vreselijk spannend is en je behoorlijk onzeker kunt worden van de hele situatie.

Veel succes,
Susan

loesje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2004, 11:21:49 »
Susan, was jouw partner in bezit van een (nieuw?) paspoort of is hij met een laissez-passer uitgereisd?

Er zijn mensen die ons adviseren met een laissez-passer te gaan reizen, maar mij lijkt het geen verschil uit te maken. Als je ongewenst verklaard wordt dan maakt het niet uit of je met een paspoort of met een LP reist toch?! Je gegevens hebben ze dan toch al. Bovendien lijkt het me ook niet mogelijk om voor hem alsnog een LP te krijgen bij de ambassade: die zijn ook niet gek.

Susan

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2004, 11:51:49 »
Loesje,

mijn partner had een Ivoriaans paspoort dat al verlopen was (is in Ivoorkust maar 3 jaar geldig...). Het paspoort hebben we in de zomer bij de ambassade in Brussel verlengd, was geen probleem ook al was het al een paar jaar verlopen, € 5,00 en 20 minuten later was allen geregeld.

Miryam

• Steunt de Stichting
« Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2004, 12:09:15 »
Als je ongewenst verklaard wordt dan maakt het niet uit of je met een paspoort of met een LP reist toch?!

Als je via IOM reist krijg je helemaal geen problemen met iemand.
Bij Mounir (ook al x-aantal jaren illegaal) geen sores met Douane, KMAR enzo omdat hij begeleid werd door iemand van het IOM.

Bijkomend leuk financieel voordeel. Het ticket is gratis en je krijgt net voor het instappen nog een zakcentje mee zodat je in ieder geval bij aankomst wat te eten kunt halen en de taxi naar huis.

loesje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 25 maart 2004, 12:26:06 »
Wij willen liever niet via het IOM reizen. We hebben er zeker wel over nagedacht hoor! Maar gezien het IOM van je verlangt dat je definitief Nederland verlaat, doen we het toch liever zelf....Ik heb ook ooit ergens gelezen dat je als je via het IOM uitreist een document moet ondertekenen waarin je belooft niet weer terug te komen. Maar gezien jullie ervaring Miryam, zal dat laatste wel meevallen ;) ???
Ik denk dat ik toch maar eens met het IOM ga bellen om te informeren of ze ook kunnen assisteren als je zelf je reis bekostigd.
Trouwens, we willen ook samen naar Ghana reizen als de tijd rijp is.

Miryam

• Steunt de Stichting
« Reactie #48 Gepost op: 25 maart 2004, 12:29:40 »
je moet een papier ondertekenen dat je alle eventuele procedures gestopt hebt.

Er wordt helemaal niet verlangd dat je een papier ondertekend dat je nooit meer terugkomt.

Zo'n beetje dezelfde dag dat Mounir in Marokko geland was heb ik de MVV-referentprocedere gestart. Mounir is inmiddels al lang weer hier. Het ene heeft namelijk niets met het andere te maken.

Ik wil best vanavond nog eens in de ordner van Mounir duiken want die heeft de brief die hij heeft ondertekend of in ieder geval iets daarvan bewaard.

mariyama

• Komt net kijken
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #49 Gepost op: 29 april 2004, 00:55:44 »
Hallo,

Al een heel lange tijd ben ik een trouwe lezer van deze site. Maar aangezien ik niet zomaar alles vertrouw, reageer ik ook niet zo snel. Ik heb er op dit moment ook geen idee van of alle vragen/info etc wel op de juiste plaats terecht komen. Mijn partner komt uit de Ivoorkust en is inmiddels uitgeprocedeerd. Wij willen graag gaan trouwen/samenwonen. Wij houden erg veel van elkaar, maar het lijkt wel alsof liefde geen plaats meer in mag nemen in onze samenleving. Wie bepaalt van wie je mag houden? Is dat voortaan per land aan stad/dorp gebonden? Aanvraag vergunning verblijf bij partner in Nederland is voor ons niet weggelegd. Het is voor mijn vriend niet mogelijk om de MVV procedure in het land van herkomst af te wachten. Wie heeft nog ideeen/tips voor ons.Het lijkt alsof ons land momenteel alleen maar uit wetten en regels bestaat. Waar is de menselijkheid gebleven?

Mariyama