Poll

Hoe lang duurde het, vanaf aanvraag datum, voor er een beslissing kwam?

5 maanden of korter
26 (55.3%)
6/7 maanden
17 (36.2%)
8/9 maanden
1 (2.1%)
10/11 maanden
1 (2.1%)
12 maanden of langer
2 (4.3%)

Totaal aantal stemmen: 46

Auteur Topic: Naturalisatie:Hoe lang duurde het, vanaf aanvraagdatum, voor een beslissing ...  (gelezen 24391 keer)

liv

• Mixed Partner
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Livia´s art gallery
Re: Naturalisatie:Hoe lang duurde het, vanaf aanvraagdatum, voor een beslissing ...
« Reactie #50 Gepost op: 31 januari 2007, 14:15:30 »
Vandaag heb ik positieve antwoord op mijn naturalisatie aanvraag gekregen! ;D
Mijn aanvraag was 4 maanden geleden ingediend,het duurde dus niet zo lang. Nu nog even wachten op de naturalisatie ceremonie, nog geen idee wanneer dat zal zijn.
op elkaar verliefd sinds 2001, samenwonen sinds 2003, getrouwd in 2004

" a life without love is not worth living..."

cathy

• * Donateur *
  • Steunt de Stichting
Re: Naturalisatie:Hoe lang duurde het, vanaf aanvraagdatum, voor een beslissing ...
« Reactie #51 Gepost op: 31 januari 2007, 20:40:11 »
Gefeliciteerd, Liv!
De ceremonie is in elk geval binnen 6 weken, dat moet namelijk.

Joke
"Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk."
Kahlil Gibran

liv

• Mixed Partner
  • *
    • Livia´s art gallery
« Reactie #52 Gepost op: 02 februari 2007, 11:03:10 »
Bedank Cathy ;D
Op mijn brief van de IND staat dat de gemeente moet contact met mij opnemen binnen 6 weken om te laten weten wanneer de ceremonie zal zijn...Dus nog even wachten...

meriam

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2007, 12:30:08 »
Ook wij kunnen invullen en aansluiten: eind september aanvraag ingediend, begin februari positieve beslissing. Vanmiddag de Ceremonie!

Groeten van Meriam.

liv

• Mixed Partner
  • *
    • Livia´s art gallery
« Reactie #54 Gepost op: 20 februari 2007, 16:33:32 »
Ik nog steeds niks over de ceremonie gehoord...Moet maar WEER met de gemeente bellen... ::)

tineke

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 20 februari 2007, 22:15:38 »
Eindelijk! Over een maand krijgt mijn man ook zijn Nederlandse paspoort! Al met al heeft het dan 4,5 maand geduurd. Eind oktober 2006 heeft hij zijn naturalisatie aangevraagd, op de dag nadat hij zich drie jaar geleden had laten inschrijven in het GBA. We zijn meer dan een half jaar vantevoren begonnen met het verzamelen van de papieren, maar die lagen dan ook op tijd klaar!

Twee weken na het indienen van het verzoek kregen we bericht van de gemeente dat ze alles gecontroleerd hadden (ik geloof bij de politie enzo, of hij geen strafblad had) en dat ze het verzoek naar de IND (afdeling Hoofddorp) hadden doorgestuurd. Begin januari ben ik begonnen met de IND twee keer per week te bellen om te vragen wanneer er een beslissing genomen zou worden. En 24 januari belde ik op de dag dat ze een positief besluit hadden genomen!!! (ze worden daar trouwens steeds ´klantvriendelijker´ heb ik het idee! niet meer eeuwen in de wacht en afgescheept worden met ´bel over een half jaar maar weer terug´ zoals een aantal jaar geleden nog wel mijn ervaring was).

13 februari 2007 lag de officiele brief in de bus en de volgende dag kregen we ook gelijk een brief van de gemeente waar we wonen, waarin mijn man werd uitgenodigd voor een kleine naturalisatieceremonie half maart 2007. Omdat we maar in een kleine gemeente wonen, houdt dat in, dat we op de koffie worden uitgenodigd bij de burgemeester (er schijnen nog twee andere mensen te zijn die ook genaturaliseerd worden) en dat we daar het Koninklijk Besluit overhandigd krijgen. En dan kan eindelijk, eindelijk, het paspoort aangevraagd worden en is mijn man niet langer Statenloos!

cashforce

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Alles verslijt door gebruik alleen ervaring niet.
    • ontharen huidverjonging
Citaat
3 februari 2007 lag de officiele brief in de bus en de volgende dag kregen we ook gelijk een brief van de gemeente waar we wonen, waarin mijn man werd uitgenodigd voor een kleine naturalisatieceremonie half maart 2007. Omdat we maar in een kleine gemeente wonen, houdt dat in, dat we op de koffie worden uitgenodigd bij de burgemeester (er schijnen nog twee andere mensen te zijn die ook genaturaliseerd worden) en dat we daar het Koninklijk Besluit overhandigd krijgen. En dan kan eindelijk, eindelijk, het paspoort aangevraagd worden en is mijn man niet langer Statenloos!

Waarom was jou man statenloos?
Wijsheid bestaat uit het voorzien van gevolgen.....

yeahright1980

• Steunt de Stichting
  • Ik steun Mixed-Couples
Hoe lang duurt het de laatste tijd ongeveer voordat er een beslissing valt?  ???
What if we had one second to be?
Just like the other what would we see?
What if you knew exactly what you are to me?
Would you be terribly surprised?
To see who I am in my actual size
A second is short, but more then enough
You would feel loved, you would feel loved...

marja

• Steunt de Stichting
Wij wachten nu alweer 4 maanden. Ik heb wel gehoord over 6 weken en iemand 3 maanden. Dus erg verschillend.
marja

yeahright1980

• Steunt de Stichting
  • Ik steun Mixed-Couples
Ok, dank je voor je snelle antwoord. :)
What if we had one second to be?
Just like the other what would we see?
What if you knew exactly what you are to me?
Would you be terribly surprised?
To see who I am in my actual size
A second is short, but more then enough
You would feel loved, you would feel loved...

milka

• ForumAdmin
Wij wachten ook drie maanden nu...

Nynke77

• Steunt de Stichting
Ik heb vandaag nog gebeld met de IND, naturalisaties Hoofddorp en daar zijn ze nu bezig met de aanvragen die in februari ingediend zijn bij de gemeenten. Ze verwachten 2 maanden nodig te hebben voor deze maand. Wij hebben de aanvraag op 9 mei gedaan en waarschijnlijk duurt het nog tot november/december voor dit is afgerond...
Zagen we allemaal maar eens een dag de wereld door de ogen van een kind...

marja

• Steunt de Stichting
Ik heb gisteren gebeld met de IND werd door verbonden met Rijswijk. Kreeg daar te horen dat ze deze maand met januari gaan beginnen. Volgens mij zeggen ze maar wat,
een kennis van khamis heeft gelijk met hem de aanvraag voor zijn vrouw ingediend en zij heeft de nederlandse nationaliteit al gekregen.
Dit was ook via Rijswijk
marja

illumination

• Komt net kijken
  • Wees zuinig op uw privacy
weten jullie misschine waarom bij sommige mensen 4-6 mnd en andere langer?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
Volgens mij zit daar geen logica achter en is het een kwestie van geluk.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

illumination

• Komt net kijken
  • Wees zuinig op uw privacy
Prawo, ik dank u voor uw antwoord. Misschine is er sprake v geluk als men de aanvraag vlak voor vakantie tijd indienen (kerst of zomer vakantie)  hahahaa ;)

Oh btw Prawo ik heb u email gestuurd. heeft u wel ontvangen?

Volgens mij zit daar geen logica achter en is het een kwestie van geluk.

johti

• Steunt de Stichting
  • **
  • Mixed-Couples.NL
pff ook even stoom afblazen....
Hebben nu naturalisatie voor mij aangevraagd (ben nog Duitse) en wel op 15-2, zodat mijn man (indiaas) straks ook eerder kan naturaliseren (namelijk na 3 jaar getrouwd zijn met Nederlander, wat dan meteen kan, omdat hij er nu al 3 jaar is)en zo dus nog kans maaakt om op afzienbare tijd te kunnen studeren (kosten niet EU-burger zijn onbetaalbaar, als je boven de 30 jaar bent en dus geen Stufi meer kan krijgen).
Helaas, (toevallig of zal er altijd wel iets rars zijn bij ons) lopen ook onze verblijsvergunningen eind september af. Verlenging pas in mei aangevraagd omdat IND in februari nog zei dat wij formulieren automatisch zouden krijgen (niet dus).
Bij navraag IND hoe het nu met mijn naturalisatieaanvraag staat bleek dat ze nog niet konden beslissen omdat het dossier nog in Hoofddorp ligt ivm de aanvraag verlenging verblijf (wel al doorgestuurd van Den Bosch)....niet te geloven allemaal.
Ik had wel een hele aardige dame aan de lijn, die beloofde om in de gaten te houden, wanneer dossier bevestigd was en zij het kon opvragen. Ik kreeg haar naam en mag over 2 weken terugbellen.

Maar goed ze zijn dus nu wel bezig met de aanvragen van februari. Zij zei er wel bij dat het in principe 1 jaar mag duren (ja, dat weten we wel), maar nu gemiddelt 6 maanden duurt. Mar eens hopen, voor iedereen hier dat dat ook klopt!!!
augustus '02 ontmoeting in Agra
21 en 29-10-03 huwelijk en trouwceremonie
16-04-04 aankomst in NL
23-05-05 Samanyu is geboren!!!!!!!!!!!!!

Helin

• Nog nieuw en fris
  • *
Als Burger van de BRD heb jij toch geen verblijfsvergunning meer nodig, dus waarom moeten ze dan wachten om te zien of verlenging wel in orde komt en ik dacht ook dat op het moment van beslissing omtrent je naturalisatieaanvraag je verblijfsvergunning nog geldig moet zijn, dus als de IND nu beslist is de verblijfsvergunning nog geldig en zou dat geen probleem kunnen zijn.

Groetjes Helin

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
Inderdaad, je belt gewoon de IND dat je een bewijs van rechtmatig verblijf wilt.

En waarom zou je man nu al geen volledige stufi krijgen, net zoals de echtgenoot van een Nederlander? Hetzelfde geldt voor het collegegeld. Jouw naturalisatie heeft echt geen meerwaarde op dit punt.
Ik neem aan dat je al lang in NL woont en hier werkt, tenminste vijf jaar.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

marja

• Steunt de Stichting
Toestemming van de IND voor naturalisatie is binnen! Het is nu voorgelegd aan de koningin ter ondertekening. Weet iemand hoelang dit ongeveer nog kan (mag) duren voor het helemaal rond is? Dit ivm vakantie.
marja

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
Hangt ervan af hoe lang de koningin op vakantie is.

De naturalisatie is pas rond als de ceremonie is afgerond.
Vraag maar vast na bij de gemeente op welke data de naturalisatieceremonie staat gepland.

johti

• Steunt de Stichting
  • **
  • Mixed-Couples.NL
Inderdaad, je belt gewoon de IND dat je een bewijs van rechtmatig verblijf wilt.

En waarom zou je man nu al geen volledige stufi krijgen, net zoals de echtgenoot van een Nederlander? Hetzelfde geldt voor het collegegeld. Jouw naturalisatie heeft echt geen meerwaarde op dit punt.
Ik neem aan dat je al lang in NL woont en hier werkt, tenminste vijf jaar.

Was het maar zo makkelijk...mijn verblijfsvergunning loopt af eind september en dus ook die van mijn man. De beslissing op het naturalisatieverzoek kan 6-12 maanden duren en dus is dan mijn vergunning niet meer geldig. En ja, ik heb ook bij de IND het bewijs van rechtmatig verblijf aangevraagd en dat is nu in behandeling. Daardoor kan echter nu de afdeling naturalisatie het dossier nog niet inzien....want dat ligt bij de andere afdeling. Straks gaat degen die ons dossier bij naturalisatie opgevraagd heeft op vakantie 4-5 weken en bljift het gewoon liggen, omdat het verder niet urgent is.... (want ja, ze mogen er 1 jaar over doen..).
En stufi Prawo kan niet omdat hij boven de 30 jaar is.....dus soms valt het echt niet mee....
augustus '02 ontmoeting in Agra
21 en 29-10-03 huwelijk en trouwceremonie
16-04-04 aankomst in NL
23-05-05 Samanyu is geboren!!!!!!!!!!!!!

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
Bewijs rechtmatig verblijf heb je helemaal niet nodig omdat je als EU burger gewoon van rechtswege rechtmatig verblijf hebt.

Bovendien worden er nu geen pasjes meer afgegeven.
je belt gewoon 0900-1234561 en maakt een afspraak voor het verkrijgen van ene verklaring van inschrijving.
Dat is binnen een week geregeld.

Als ze zeggen dat die eerdere aanvraag om toetsing nog loopt en dat ze daarom geen verklaring van inschrijving kunnen geven, dan is dat onjuist. Maar niets let je om die aanvraag ter plekke gewoon in te trekken. Want die aanvraag kan alleen maar leiden tot afgifte van een verblijfskaart, die ingaat op de datum van afgifte, niet op die van aanvraag.

Bij voortzetten van elke andere aanvraag, bijv. verblijf voor onbepaalde tijd, heb je geen enkel belang nu je dadelijk toch Nederlander bent.

Anders laat je een deskundige (mij bijv.) toch eens een goede brief schrijven.

Assie

• Steunt de Stichting
Yeah, vandaag brief binnengekomen van de IND dat onze konigin positief besloten heeft en dat Mous dus Nederlander mag worden (haha, zatie ook echt op te wachten, nee, hij niet, maar ik wel, geen gezeik meer).  ;D ;D ;D
1 Februari was de indiening bij de gemeente, groen licht om de aanvraag in te dienen hadden we toen al van de gemeente gekregen.
Sinds 10-07-'03 samen!

Badmeester

• Gast
Assie, van harte en eindelijk van hetgezeur af.