Auteur Topic: Ervaring met wijziging verblijfsdoel (studie-> partner)  (gelezen 15462 keer)

cashforce

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Alles verslijt door gebruik alleen ervaring niet.
    • ontharen huidverjonging
Ervaring met wijziging verblijfsdoel (studie-> partner)
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2004, 18:47:37 »
De vraag die ik heb tellen de jaren die voor de studie in Nederland zijn doorgebracht ook mee voor de naturalisatie omdat in die wet staat de jaren die legaal in NL worden doorgebracht volgens mij.... ???
Wijsheid bestaat uit het voorzien van gevolgen.....

walter-ekim

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2004, 19:13:50 »
De vraag die ik heb tellen de jaren die voor de studie in Nederland zijn doorgebracht ook mee voor de naturalisatie omdat in die wet staat de jaren die legaal in NL worden doorgebracht volgens mij.... ???

Jazeker, voor naturalisatie tellen inderdaad de jaren doorgebracht in Nederland (volgens mij geldt het aanvullende criterium 'onafgebroken'), met een geldige verblijfsvergunning. Ongeacht het soort verblijfsvergunning.
In geval van beroep op partnerschap met nederlander geldt 3 jaar, in het geval van samenwonend moet worden aangetoond dat het 3 jaar onafgebroken op hetzelfde adres is geweest als de partner (bewijs: inschrijving in GBA bij gemeente).

Waar geen verschil van mening is, is geen vooruitgang in waarheid

NVT

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #27 Gepost op: 12 november 2004, 18:14:13 »
Ik belde een paar dagen geleden de IND om te vragen op welke kantoor de aanvraag van mn man lag (wijziging verblijfsdoel studie->verblijf bij partner). Krijg ik ineens te horen dat er al een positieve beslissing is. :o
Ik geloofde er niks van en dacht ze het misschien had over de verlenging van de studie-VTV die mn man een paar weken terug heeft gekregen. Nou, ze ging er nog maar eens achteraan bellen. Het ging toch echt om een wijziging verblijfsdoel (verblijf bij partner zei ze er nog bij) die we 1 oktober hadden ingediend (klopt!) en die op 26 oktober is goedgekeurd. Het pasje zou geldig zijn tot 1 oktober 2005, aldus "mevrouw IND".
Nou, ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden.  Ik geloof gewoon niet dat ze binnen 25 dagen een beslissing hebben gemaakt (ja lekker pessimistisch he). Mn man heeft zelf vandaag ook ff gebeld, en kreeg hetzelfde verhaal te horen.
Wat denken jullie???

Volgens die vrouw krijgen we trouwens geen bevestigingsbrief van de IND, maar een brief van de gemeente wanneer we het pasje kunnen ophalen. Aangezien de beslissing 26 okt. schijnt te zijn gevallen, hoe lang duurt het dan ongeveer voordat we bericht van de gemeente krijgen? Ik heb net nog even gebeld en er is nog geen pasje binnen bij de gemeente. Dus, kortom..ik zit nog steeds in onzekerheid...De IND die binnen 25 dagen een beslissing maakt terwijl zij daar 6 maanden over mag doen? Dat kan toch niet? 

Linda

• Steunt de Stichting
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2004, 19:01:15 »
Het zou best kunnen hoor, het duurt altijd wel even voordat het pasje bij de gemeente is, dus ik zou gewoon even rustig afwachten.

NVT

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #29 Gepost op: 14 november 2004, 21:33:23 »
Hoe lang kan dat duren dan? Het is wel zo dat als ik niet had gebeld, ik ook niet te weten was gekomen dat er al een beslissing is gemaakt. Aangezien die bevestiging pas komt met de brief van de gemeente, en wellicht dat het maken van het pasje 6 maanden KAN duren??
Ik vind het toch wel vreemd hoor. Ik weet nou niet of ik blij moet zijn, aangezien ikgeen schriftelijke bevestiging heb van de positieve beslissing. Ook raar dat het ze daar minder dan een maand over hebben gedaan. Morgen nog maar een keer bellen voor de zekerheid dan...en afwachten dan maar op het pasje. Dan hebben we pas ECHT zekerheid.

Wordt vervolgd...

NVT

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2004, 10:53:57 »
Ik belde een paar dagen geleden de IND om te vragen op welke kantoor de aanvraag van mn man lag (wijziging verblijfsdoel studie->verblijf bij partner). Krijg ik ineens te horen dat er al een positieve beslissing is. :o
Ik geloofde er niks van en dacht ze het misschien had over de verlenging van de studie-VTV die mn man een paar weken terug heeft gekregen. Nou, ze ging er nog maar eens achteraan bellen. Het ging toch echt om een wijziging verblijfsdoel (verblijf bij partner zei ze er nog bij) die we 1 oktober hadden ingediend (klopt!) en die op 26 oktober is goedgekeurd. Het pasje zou geldig zijn tot 1 oktober 2005, aldus "mevrouw IND".
Nou, ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden.  Ik geloof gewoon niet dat ze binnen 25 dagen een beslissing hebben gemaakt (ja lekker pessimistisch he). Mn man heeft zelf vandaag ook ff gebeld, en kreeg hetzelfde verhaal te horen.
Wat denken jullie???

Volgens die vrouw krijgen we trouwens geen bevestigingsbrief van de IND, maar een brief van de gemeente wanneer we het pasje kunnen ophalen. Aangezien de beslissing 26 okt. schijnt te zijn gevallen, hoe lang duurt het dan ongeveer voordat we bericht van de gemeente krijgen? Ik heb net nog even gebeld en er is nog geen pasje binnen bij de gemeente. Dus, kortom..ik zit nog steeds in onzekerheid...De IND die binnen 25 dagen een beslissing maakt terwijl zij daar 6 maanden over mag doen? Dat kan toch niet? 

Het blijkt allemaal waar te zijn. Ongelooflijk maar waar. Gisteren hebben we de brief van de gemeente gekregen, 29 nov. kan mn man zijn pasje afhalen. Even samengevat:

30 aug.: afspraak gemaakt bij de gemeente voor indienen van aanvraag.
1 okt.: aanvraag ingediend+leges betaald---> dit was de aanvraagdatum
26 okt.: positieve beslissing
18 nov. brief ontvangen van de gemeente, pasje kan op 29 nov. opgehaald worden.

En dit allemaal in minder dan 2 maanden.  :D

Alle anderen wens ik succes, vooral Walter..ik hoop dat je niet al te lang meer hoeft te wachten! Hou vol.

Chief

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
Samenwonend met studerend buitenlandse vriendin, doelwijziging VTV
« Reactie #31 Gepost op: 07 april 2005, 07:57:25 »
Ik woon sinds een paar maanden samen met mijn vriendin die uit Vietnam komt. Zij studeert aan de HES in Amsterdam en is in het bezit van een MVV. Nu heb ik enkele vragen.

Ik heb vernomen dat het mogelijk is dat zij de 'normale' collegegelden kan betalen ipv de hogere collegegelden die zij als niet-EU ingezetene moet betalen omdat wij samenwonen en op hetzelfde adres ingeschreven staat. Daarnaast zou ze dan ook recht hebben op een OV-jaarkaart en stufi.

Nu is mijn vraag: klopt dit en welke procedure moeten we volgen? We hadden al vernomen dat je de Vreemdelingenpolitie in Amsterdam ons verder kon helpen maar is dat ook zo? Ook zouden we dan moeten aantonen dat zij in Vietnam vrijgezel/ongehuwd is via verschillende instanties in Vietnam.

Kunnen jullie ons wellicht verder helpen?

milka

• ForumAdmin
Samenwonend met studerend buitenlandse vriendin
« Reactie #32 Gepost op: 07 april 2005, 09:21:07 »
Hi Chief,

Ik denk dat je bedoelt dat ze in bezit is van een studievisum want alleen met een MVV kan je niet studeren. In het topic doelwijziging VTV moet meer informatie voor je staan, want dan zou het doel gewijzigd moeten worden van studie naar verblijf bij partner, jij dus. Jij moet dan aan alle voorwaarden voldoen.

Chief

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #33 Gepost op: 07 april 2005, 15:07:32 »
Hi Milka,

bedankt voor je reactie. Ik denk idd dat ik doelwijziging VTV moet doen. Vraagje: stel dat ik dat doe en dat wordt afewezen (hoewel ik aan alle eisen voldoe). Verliest mijn vriendin dan haar recht op verblijf of behoudt ze dan gewoon de oude status?

Kris

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #34 Gepost op: 07 april 2005, 15:20:27 »
Je kan een doelwijziging VTV aanvragen en dus de VTV omzetten naar verblijf bij partner.
Dat betekent wel dat jij moet voldoen aan de inkomenseis etc.
Heb je die andere VTV, dan pas kan je Stufi aanvragen als partner van een nederlander of EU-onderdaan.

Chief

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #35 Gepost op: 07 april 2005, 15:49:16 »
Ik sta er versteld van dat er zo snel en bekwaam gereageerd wordt op dit forum, waarvoor mijn dank. Ik zit echter met enkele vragen waar ik niet snel een antwoord op kan vinden. Het gaat om het volgende.

Ik woon sinds vorig jaar samen met mijn vriendin (Studente uit Vietnam met een studievisum). We staan ook beiden geregistreerd op hetzelfde adres bij de gemeente. Echter, voordat ik een aanvraag doe voor verblijf bij partner ben ik op zoek naar antwoorden op de volgende verzoeken:

- moeten wij ons ergens officieel laten registreren als samenwonende partners of is het voldoende als we allebei apart ingeschreven staan op hetzelfde adres?
- moet zij nog documenten kunnen overleggen waarop staat dat zij ongehuwd is?
- welke andere documenten moet zij kunnen overleggen?

alvast bedankt voor jullie hulp. Dit forum is echt een zegen voor mensen zoals ik :). Tevens het verzoek om informatie aan te vullen indien ik iets vergeten ben. (en ja, ik lees het forum al dus ik weet het e.e.a. :))

milka

• ForumAdmin
« Reactie #36 Gepost op: 07 april 2005, 16:04:51 »
Je kan het beste op de site naar het download formulier voor aanvraag verblijfsvergunning kijken, daar staat op welke documenten als bijlagen meegestuurd moeten worden. Je moet inderdaad op hetzelfde adres ingeschreven staan (samenlevingscontract is niet nodig).

Chief

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Mixed-Couples.NL
« Reactie #37 Gepost op: 09 april 2005, 21:15:24 »
Dat is natuurlijk mooi meegenomen :). Zover zijn we echter nog niet. We zijn nu 1.5 jaar samen en wonen sinds januari samen. Het gaat echter erg goed en we hebben het er wel eens over.
Punt is nu dat ze met een VVR voordelen heeft in haar studie: lagere collegegelden en recht op OV-jaarkaart als ik me niet vergis. Weet alleen niet of ze recht heeft op stufi maar dat is in principe ook niet nodig. Dank!
Ik heb nog een vraagje: mochten we een VVR met als doel verblijf bij partner krijgen, is dat hetzelfde als verblijf in verband met gezinsvorming of gezinsuitbreiding? Met andere woorden: Komt er dan achter haar verblijfsvergunning te staan: de beperking met verblijf in verband met gezinsvorming of gezinsuitbreiding? Mocht ik nog iets vergeten zijn: let me know!

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #38 Gepost op: 09 april 2005, 21:23:16 »
OV jaarkaart is aan stufi gekoppeld.
Op beide krijgt ze recht als ze een vtv op basis van partner of huwelijk heeft.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

matrix

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #39 Gepost op: 24 april 2005, 14:24:42 »
beste mensen.

Ik heb overal in deze website gekeken maar heb helaas niks gevonden die een beetje op mij situatie lijkt. Ik ben hier op basis van studie ( studie VVR). en heb afgelopen oktober verlenging van mijn VVR aangevraagd. omdat ik een een VVR had voor het voorbereiden op  studie, zei men dat ik die VVR niet mocht verlengen maar wijzigen, ik weet, het klinkt vreemd, maar ja. ik heb dan in januari wijziging bij mijn gemeente ingedient, 3 weken voordat mijn huidige VVR verloopt, midden februari. het is nu 3 maanden en heb nog niks van IND vernomen. Ik heb in die tijd een meisje ontmoet en wil samen met haar gaan wonen. mijn vragen zijn nu als volgt:

1. moet ik eerste wachten tot eerst beslissing is genomen over mijn lopende aanvraag, of kan ik ertussen andere wijziging aanvragen ( verblijf bij partneer) en de eerste wijziging ( studie) intrekken, is het verstandig?

2. stel dat de 6 maanden termijn is verstreken en men heeft nog geen beslissing genomen over mijn aanvraag tot wijziging ( studie), kan ik dan alsnog wijziging ( verblijf bij partner) aanvragen zonder MVV vereiste. gezien dat de aanvraag bij de IND ligt en nog niet is behandeld en de geldigheid van mijn verblijfsvergunning is meer dan 6 maanden geleden verlopen, eigenlijk niet mijn schuld?

3. stel, ik trek de eerste wijziging in en vraag andere wijziging aan ( verblijf bij partner) moet ik dan nog een keer 430 euro betalen?

Ik hoop dat hier mensen zijn die mijn advies kunnen geven, en ik hoop echt dat Praw ook reageert gezien jij een diskundige bent. in ieder geval ik zal jullie reacties echt op prijs stellen want ik weet niet wat ik moet doen.

Groetjes
Matrix

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #40 Gepost op: 24 april 2005, 14:31:06 »
1. Dat kan, maar dan krijg je wel een verblijfsgat. Dat betekent dat de termijn voor natralisatie of een evrblijfsvergunning voor onbepaalde tijd weer opnieuw begint te tellen. Bovendien moet je voor een nieuwe wijziging weer 430 Euro betalen.
Alleen doen dus als je niet aan de voorwaarden voor een vervolgstudie voldoet of recht wilt krijgen op studiefinanciering.

2. Dan is het te laat en moet je wachten tot er een vtv is om niet weer met de mvv-eis te worden geconfronteerd.

3. Als je al betaalde voor die eerste wijziging: JA.
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

matrix

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #41 Gepost op: 24 april 2005, 18:21:03 »
bedank Prawo voor je advies. het is echt ingewikkeld...

matrix

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #42 Gepost op: 24 april 2005, 18:45:49 »

Hallo Prawo,

als ik net zei het is echt ingewikkeld. maar een ding wil nog niet helemaal tot mij doordringen. ( 1. Dat kan, maar dan krijg je wel een verblijfsgat). dus je bedoelt dat als ik een andere wijziging aanvraag binnen de wettelijk termijn van 6 maanden na het indienen van eerte wijziging toch er een verblijfsgat zal ontstaan, begrijp ik het goed?

alvast bedankt Prawo

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #43 Gepost op: 25 april 2005, 01:31:09 »
Er ontstaat altijd een gat als je een wijziging aanvraagt van een vergunning die al is verlopen.

Want de nieuwe evrgunning kan nooit eerder ingaan dan de dag waarop deze is aangevraagd.

eidos

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #44 Gepost op: 09 juni 2005, 00:50:21 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en heb een aantal brandende vragen waarvan mijn vriendin en ik niet meer weten wat we nu moeten doen.  Mijn vriendin is Vietnamese, en studeert eerste jaars. We hebben ons huwelijk gepland op 20Jun a.s., dus dat is al heel dicht bij. :) hebben dus positief antwoord gehad (M46), dus dat is al een beetje reden tot vreugde natuurlijk. Maar alleen we zijn bang dat we na 20Juni te maken krijgen met een heleboel situaties waarvan we niet weten hoe daar mee om te gaan. Ik heb begrepen dat het formulier voor verlenging 2 maanden voor het verstrijken opgestuurd dient te worden, dat is  2 maanden voor 12Aug 2005 in haar geval. Officieel moest alles dus op de bus op 12Juni.  :o

Ik heb geinformeerd bij het Gemeentehuis in mijn woonplaats en daar werd gezegd om te wachten totdat we getrouwd zijn, dan haar laten inschrijven op mijn adres en om dan een wijziging van doel verblijf in te dienen bij het Gemeentehuis? Klopt dit wel? We maken ons ontzettend druk over dit alles en voelen ons erg gestresst en zitten nu een beetje op een dood spoor. Ook omdat 12Aug steeds dichterbij komt natuurlijk.  Meerdere malen ben ik naar het Gemeentehuis geweest met vragen maar een bevredigend antwoord hebben ik niet echt gehad naar mijn gevoel.

Of is het beter om de verlening nu direct op de bus te doen en dan ook wijziging doel van verblijf aankruisen ( huwelijk) samen met mijn werkgeversverklaring etc  en dan de kopie van de huwelijksakte nazenden? Wat ik uit het formulier opmaak is dat een wijziging van doel van verblijf geldt als een nieuwe (eerste) aanvraag tot verblijf? Wat kan er in het ergste geval gebeuren als deze aanvraag wordt afgewezen? Moet ze dan weer terug naar Vietnam :o of moet ze dan weer een aanvraag doen als studente (dus verlenging en geen wijziging van doel verblijf?)

Het volgende is namelijk het geval: Ik heb een vaste baan en mijn maandelijks inkomen is ook voldoende, wat dus ook een vereiste is van de IND, alleen heb ik wat probleempjes gehad met de belastingdienst en nu zijn ze dus bezig om een aantal maanden 300euro in te vorderen rechtstreeks via mijn werkgever tot Aug2005. Het M46 formulier is geldig tot eind Okt. Dan krijg ik netto een aantal maanden minder dan is vereist.  :o Ik heb netjes een werkgeversverklaring gekregen alleen hier staat nu dus ook netto minder op dan wat ik normaal verdien. Is het verstandig om ons huwelijk uit te stellen tot in Oktober om evt problemen te voorkomen en nu maar eerst gewoon die verlenging zo snel mogelijk op de bus te doen?  We zien elkaar nu maar een keer in de week omdat we 3 uur vanelkaar vandaan wonen en allebei in de week te druk zijn met studie en werk. We houden zielsveel vanelkaar en we willen niets anders dan altijd bijelkaar zijn. Please help us, kan iemand onze vragen beantwoorden?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #45 Gepost op: 09 juni 2005, 01:01:41 »
Trouwen of niet trouwen maakt voor haar recht op een verblijfsvergunning voor verblijf bij jou niet zoveel uit.

Het enige wat je in de gaten moet houden is dat het vragen van een wijziging van het verblijfsdoel vóór 1 juli € 400 goedkoper is.

In dit geval zou ik het advies van de gemeente opvolgen.
Dus na het trouwen (maar vóór 1 juli) verlenging vragen van de evrgunning, onder gelijktijdige wijziging van het verblijfsdoel.

Wil zij zelf pas verhuizen naar jouw adres na het trouwen, of is dat een idee van de gemeente?
Ik weet niet hoe lang zo'n verhuizing in beslag neemt (in het GBA), maar die zou je nu al kunnen regelen. Dat kan schriftelijk.

Die aktie m.b.t de vtv vindt plaats bij de gemeente. Informeer dus even of die hiervoor op afspraak werken en maak dan de afspraak voordat jullie op huwelijksreis gaan.

eidos

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #46 Gepost op: 09 juni 2005, 12:35:39 »
Hallo Prawo,

Bedankt voor je snelle reactie :). Mijn vriendin heeft de aanvraag verlenging verblijfsvergunning een poosje terug al ontvangen van de IND.  Dit formulier bedoel je toch welke ze op moet sturen? En aankruisen dat we gaan trouwen? Het is me niet echt duidelijk welk formulier de Gemeente ons gaat overleggen na 20Juni. Staat dit weer los van bovenstaand formulier van de IND?

Thao studeert en omdat ze nogal ver van mij vandaan woont is het beter om te wachten met te gaan verhuizen nadat ze haar examens afgerond heeft, zodat ze hopelijk verder kan gaan met haar 2e jaars studie aan de Universiteit bij mij in de buurt na de zomer. Maar je zegt in feite dat ze nu alvast op mijn adres ingeschreven kan worden (GBA)? Ik zal vanavond even naar het Gemeentehuis gaan in mijn woonplaats en vragen hoe lang het duurt eer ze in GBA is ingeschreven en of er voor tvt een afspraak gemaakt dient te worden. Ik hou je op de hoogte :).

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #47 Gepost op: 10 juni 2005, 07:31:47 »
Bedenk verder dat als ze vóór 1 juli bij jou intrekt er nog een voordeel is van 1894 Euro aan heffingskorting over 2005. Omdat ze dan je fiscale partner kan zijn. Toch leuk voor de huwelijksreis wellicht.
Dat ze door de week nog elders op een kamer verblijft voor die studie is niet relevant.

Er is maar één formulier voor wijziging verblijfsdoel. Dat kun je ook downloaden via de site van de IND.

eidos

• Komt net kijken
  • Ik steun Mixed-Couples
« Reactie #48 Gepost op: 12 juni 2005, 21:53:02 »
Ok, bedankt voor de tip Prawo :). Ben dus naar het Gemeentehuis geweest en inschrijving GBA kan ongeveer een week duren. Is het ook mogelijk om de noodzakelijke formulieren rechtstreeks bij de Vreemdelingenpolitie in te leveren ipv bij het Gemeentehuis?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
    • Prawo
« Reactie #49 Gepost op: 12 juni 2005, 22:58:00 »
De politie doet niet meer mee bij het aanvragen/verlenen van verblijfsvergunningen.