Auteur Topic: Studifinanciering Deense partner van Amerikaanse m/ Ned. vvg  (gelezen 1006 keer)

steffie

• Nog nieuw en fris
  • *
Studifinanciering Deense partner van Amerikaanse m/ Ned. vvg
« Gepost op: 19 juli 2009, 12:44:51 »
 Hallo!

Ik ben Amerikaanse, 22 jaar woonachtig in Nederland met een verblijfsvergunning  type 2 voor onbepaalde tijd. Bijna 5 jaar heb ik een relatie met een Deen (woonachtig in Denemarken). Wij willen graag samenwonen/trouwen.
Mijn vriend wil graag een masters programma in Nederland volgen. Ik heb een paar vragen met betrekking hierop: zou hij in aanmerking komen voor studifinanciering? En op welke gronden? Moet ik voldoen aan de norm voor inkomensvereiste als we willen trouwen? Wat is de beste route om te volgen? Wat zijn mijn rechten als langdurig ingezetenen ? (ik ken de jargon niet....)

Onze situatie

-ik Amerikaans met vvg type 2
-hij Deens, 28 jaar studerend in Denemarken, masters programma
-ik werk deeltijd in Nederland, voldoe niet aan de inkomensvereisten
-hij ontvangt momenteel een Deense studietoelage, hij werkt parttime in DK

Ik weet dat onze situatie lang niet zo lastig is als veel andere mixed-couples maar ik vind de regelgeving m.b.t. langdurige ingezetenen erg onduidelijk.

Help!!!

Met vriendelijke groeten

Kris

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Re:Studifinanciering Deense partner van Amerikaanse m/ Ned. vvg
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2009, 12:55:17 »
Op basis van zijn EU rechten kan hij gewoon in NL studiefinanciering aanvragen, zowel voor hemzelf als voor jou. Moet wel in NL staan ingeschreven.

steffie

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2009, 14:04:33 »
Op basis van zijn EU rechten kan hij gewoon in NL studiefinanciering aanvragen, zowel voor hemzelf als voor jou. Moet wel in NL staan ingeschreven.

Hi Kris,

Bedankt voor het snelle antwoord. Volgens IB groep moet hij een arbeidscontract van 32 uur per maand om voor stufi in aanmerking te komen, met studeren als verblijfsdoel.
Studifinanciering moet min. 3 maanden van te voren worden aangevraagd. Zijn studie start feb. 2010 en tot die tijd moet hij in DK wonen. Weet jij op welke tijdstip zal een eventuele arbeidscontract in zal moeten gaan: ten tijde van de aanvraag of op het moment dat zijn studie begint?
Als wij getrouwd/geregistreerd partners zijn komt hij sowieso in aanmerking voor stufi zonder die vereiste arbeidscontract van 32 uur per maand?

Ik hoop dat mijn vragen voldoende duidelijk zijn.

Groetjes

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2009, 16:27:34 »
Steffie het snelle antwoord was gisteren al gegeven op het" ïk ben hier ook"-topic ;D
Het antwoord van IBG klopt niet geheel, als het goed is kan hij ( gezien zijn leeftijd) zelfs zijn Deense StuFi meenemen.Met name als zijn Deense opleiding een overeenkomst heeft met een NL instelling.
En hij MAG 50 uur pm werken, maar van dat verplichte arbeidscontract van 32 uur kon ik niks vinden.Zal te maken hebben met inkomen eis/ garantstelling door derden.Check dat ff goed.Maar 32 uur pm is  netto iets van € 300...onder  de norm.
Bovendien mag jij( als je genoeg zou verdienen) of je/zijn  ouders garant staan voor een maandbedrag.Is het voor jou mogelijk meer te gaan werken?

Maar als Gemeenschapsonderdaan heeft hij verder gewoon recht op NL StuFi.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

theobun

• Steunt de Stichting
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2009, 17:03:33 »
Maar als Gemeenschapsonderdaan heeft hij verder gewoon recht op NL StuFi.

weten jullie dit wel zeker
heb nl een uitspraak gelezen dat je alleen recht heb op een basis bedrag
of je moet economisch actief zijn

als ik die uitspraak nog kan vinden zal ik de link plaatsen

gelezen op ROG http://rechtopgezinshereniging.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=205
na 22 maanden in nederland
de EU verblijfsvergunningen van 5 jaar voor mijn vrouw en haar zoontje

steffie

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2009, 18:36:12 »

Hi LiFenTon,

Bedankt voor je antwoord, sorry ik had je reply op de topic niet gezien.

Als mijn vriend op basis van een studenten visum naar Nederland komt moet hij een o.a. een arbeidscontract van min. 32 uur per maand om in aanmerking te komen voor stufi, volgens de info op de website van IB groep. En ik neem aan dat hij enkel in aanmerking komt voor een basis beurs plus evt. lening, geen aanvullende beurs dus.
Hij spreek en schrijft uitstekend engels en heeft een Bachelor in Informatica, doet momenteel masters in Kunstmatige Intelligentie. Ik heb geen idee hoe moeilijk het zal zijn voor hem om in Nederland werk te vinden.

Ik begrijp  als wij getrouwd zouden zijn dat hij dan op basis van EU rechten recht op stufi heeft maar zou hij ook recht op een aanvullende beurs hebben? De masters programma is voltijd studie, dus hij moet een baan hebben dat qua tijd te combineren is met de studie.
Onze verhaal is namelijk nog complexer...ik ben namelijk in verwachting, de baby zal, als alles goed verloopt, volgende jaar maart/april geboren worden.

Ik heb ergens gelezen dat de inkomensvereisten niet meer van toepassing is voor EU burgers in het geval van gezinshereniging, ik moet die link weer opzoeken. Maar goed, ik geloof het eigenlijk niet want verder vind ik geen informatie hier omtrent. Ik ga er vanuit dat de inkomensvereisten voor ons van toepassing is.
Ik werk 24 uur in de week en denk dat het moeilijk zal zijn om mijn uren omhoog te brengen nu ik in verwachting ben, na de bevalling zal dat wel kunnen. Maar dan kom ik net niet aan de norm bedragen....
Telt zijn Deense stufi mee als inkomsten? Kan dit aan mijn inkomen 'geplakt worden'?

Alvast bedankt!

steffie

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2009, 18:40:34 »
Link met info m.b.t. inkomensvereiste gezinshereniging http://rechtopgezinshereniging.nl/forum/viewtopic.php?f=30&t=69

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2009, 18:45:53 »
Theo, je hebt alweer volkomen gelijk.
Het vreemde is , dat ik afging op de praktijk in Belgie;
 daar is het nl zo beslist dat je als werkzoekende wordt ingeschreven,aangezien de NL studiefinanciering ( die  dus meegenomen mag worden)plus evt spaargeld voldoende is , tot je werk hebt gevonden ( nav van sollicitaties en uitzicht op werk is de termijn te rekken).
Misschien dat B en NL in studentenaanvragen andere afspraken hebben?Sommige NL onderwijsinstellingen hebben nl afspraken met Belgische onderwijsinstellingen dat zij elkaars studenten de kans geven een studie te volgen.te voltooien.
Het stageverhaal( wat soms voor een master of minor noodzakelijk is voor de studie)
zou dan mee kunnen spelen, maar NL houdt zich dus niet aan de arresten dat stage( indien daadwerkelijk arbeid wordt verricht, en dat is meestal zo) ook geldt als gelijk aan werknemer met inkomen.
De Deense partner zou dus een baan moeten zoeken.Waar de 32 uurs norm vandaan komt is me niet duidelijk.Uitgaande van inkomen bijstandnorm voor samenwonenden, zou het inkomen van Steffie dus cruciaal kunnen zijn, OF haar partner en zo ja, hoeveel hij zou moeten verdienen.Het lijkt dus er op dat IBG er  naast zit.
En een jaarcontract is sowieso niet vereist,ook ,zover ik begrijp, spreekt IBG niet over een termijn.
Maar IBG kan weer andere normen aanhouden dan IND,maar het lijkt me evident dat het niet strijdig mag zijn met EU-regels.
Yi Xuan is sinds 2-7-06 in NL, op 7-9-06 is onze Lance geboren. Ons zonnetje !Nu wachten tot het NL paspoort wordt uitgereikt...

steffie

• Nog nieuw en fris
  • *

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2009, 20:26:45 »
In deze zaak is het volgende misschien interessant;Is wel Belgische wetgeving hoor!
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
19 JUNI 2009. - Dienst Vreemdelingenzaken. - Bericht. - Minimumbedrag van de middelen van bestaan waarover een vreemdeling moet beschikken die in België wenst te studeren tijdens het school- of academiejaar 2009-2010

Met toepassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 8 juni 1983, moet de vreemdeling die in België wenst te studeren tijdens het school- of academie jaar 2009-2010, beschikken over middelen van bestaan waarvan het minimumbedrag 556 EUR per maand bedraagt.
Berekening : 297,47 EUR x 326,94*/175,02 = 555,67 EUR
afgerond tot op de euro : 556 EUR
(artikel 5 van de wet van 26 juni 2000 betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet, Belgisch Staatsblad 29 juli 2000).
* index mei 2009.

Kris

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2009, 22:41:25 »
Hij kan stufi krijgen omdat hij Deen is en dat heeft niks te maken met jullie relatie. Hij moet alleen in NL wonen en een uitwonende beurs aanvragen.

steffie

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2009, 15:04:17 »
Bedankt voor de hulp. We hopen dat hij zijn Deense stufi mee mag nemen. Ze hebben daar ook van die ingewikkelde regelgeving.
Maar goed, 1 stap te gelijk.

Groetjes!

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2009, 20:30:52 »
Hij kan stufi krijgen omdat hij Deen is en dat heeft niks te maken met jullie relatie. Hij moet alleen in NL wonen en een uitwonende beurs aanvragen.

Dat is bijna het goede antwoord.

Verwar recht op studiefinanciering niet met het verblijfsrecht.

Het verblijfsrecht heeft hij als Deen, als Unieburger, als hij over voldoende middelen van bestaan beschikt en een geldige ziektekostenverzekering heeft.
Dat mogen zijn eigen middelen (bijv. zijn Deense beurs als hij die mag meenemen), al dan niet aangevuld met hetgeen jij hem verschaft.

Hoeveel heeft hij nodig, waarbij ik er van uitga dat hij niet werkt?
Daarbij is van belang hoeveel jullie nodig hebben, te weten de bijstandsnorm voor samenwonenden. Zeg nu € 1250.
Hebben jullie dat samen, dan is er geen probleem.
Ontbreekt er iets, ook niet zolang er maar geen bijstand wordt aangevraagd.

Daarmee is zijn verblijfsrecht op basis van EU regels geregeld. Hij ontvangt gewoon een verklaring van inschrijving (sticker in het paspoort).

Als hij dat heeft, dan heeft hij recht op studiefinanciering, maar niet op het gedeelte daarvan dat is bestemd voor levensonderhoud.
Jouw inkomen speelt hierbij geen rol, wel dat van zijn ouders.

Wil hij méér Nederlandse studiefinanciering, dan zal hij zijn verblijfsrecht anders moeten regelen.
Nl. op basis van verblijf bij partner.
In dat geval moet jij aan een middelenvereiste voldoen, en wel ter hoogte van 100% van de bijstandsnorm. Dus niet de 120% die alleen voor Nederlanders geldt.
Ook hier is een inkomenstoets wat betreft zijn ouders, dus reken even uit of alle moeite loont. Evenals de kosten (hogere leges).

Als jij alleen een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebt, zou ik deze voor het gemak even gaan uitbreiden naar die voor EU langdurig ingezeten derdelander.
Nu kan dat nog zonder examen (wat je zo te lezen overigens probleemloos lijkt te kunnen halen).
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

LiFenTon2005

• Steunt de Stichting
  • Together we stand !
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2009, 22:35:07 »
"quote Prawo; Jouw inkomen speelt hierbij geen rol, wel dat van zijn ouders."
 Inkomenstoets  ouders als je 28 bent ? Ben je met studerende kinderen dan zo lang nog veantwoordelijk ?

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2009, 23:17:32 »
In principe wel, maar dat geldt alleen voor de aanvullende beurs.
Bereid je maar vast voor ;)

Op de site van de IB-Groep staat bijv. een stukje over problemen met je ouders[/url}
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat