Auteur Topic: Toeristenvisum: vragen en antwoorden [ARCHIEF]  (gelezen 76256 keer)

Hik

• Volwaardig lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva el Perú!
    • Anne in Latinoland
Toeristenvisum: vragen en antwoorden [ARCHIEF]
« Gepost op: 21 februari 2003, 16:43:22 »
Ik ben net begonnen met uitzoeken wat er allemaal moet gebeuren om mijn Peruaanse vriend hier voor 2-3 maandjes heen te laten komen. En ik raak een beetje de draad kwijt....  :-\

De meeste verhalen hier zijn toch wel aardig voor gevorderden , dus ik hoop maar dat iemand deze beginner kan helpen! ;)

De situatie is als volgt: ik ben net begonnen met werken hier. Heb nu twee (tijdelijke) baantjes, waanin ik niet erg veel verdien. Eventueel zou ik (dat mag toch volgens mij?) ook een ouder of een vriendin kunnen charteren voor een garantverklaring...liever niet, maar als het niet anders kan.... Dus "mijn" kant van het verhaal is dan geregeld (Uitnodigingsbrief, garantverklaring, loonstrookjes, kopie paspoort).

Nu zie ik op de site van het IND echt een waslijst aan zaken staan die hij moet meenemen (Peru is visumplichtig), oa:

- bewijs van aanstelling (brief werkgever)
Hij heeft wel werk, maar redelijk onderhands, dus de vraag is of hij wat dat betreft iets nuttigs mee kan nemen. Hij heeft ook een tijdlang voor zijn vader gewerkt (op het land)... kan die niet iets schrijven?   ???

- één of meer loonstrookjes
Zelfde verhaal dus... hij werkt als portier in een disco op het moment... die krijgen geen loonstrookjes!  :-\

- Documenten die de terugkeer aannemelijk maken (bijvoorbeeld inschrijving schoolgaande kinderen)
Wat moet ik dáár nu weer mee? Ik zou echt niets kunnen verzinnen!

- bewijstukken die aantonen, dat u over voldoende middelen van bestaan beschikt voor uw verblijf, doorreis en/of terugreis
Ik neem aan dat een retourticket wel duidelijk maakt dat die reis-fondsen aanwezig zijn. Hij heeft alleen nooit genoeg om verblijfskosten aan te tonen dus zal ik geld over moeten maken. Maar om hoeveel geld hebben we het? Bij de IND "dachten ze iets van 75 gulden per dag"... lekker nuttig antwoord! Lijkt me sowieso vreselijk veel, dat krijgen we echt niet op hoor!  ;) Maar als ik het goed begrijp komt dit dus nog eens bóvenop die garantverklaring?  ??? (dus ik moet aantonen dat ik garant sta en hij ook nog eens dat-ie bakken geld heeft!  :-\ )

- één of meer bankafschriften
Is dit om aan te tonen dat hij dat geld heeft?

Ten slotte nog een hele andere praktische vraag: Zoals de meeste mensen in een ontwikkelingsland heeft mijn vriend daar geen verzekering. Hoe hebben jullie dat gedaan toen je partner hierheen kwam? Aansprakelijkheid? Ziektekosten? Dat soort dingen....

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! :)

Kris

• Administrator
  • Geslacht: Man
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
Re:Toeristenvisum: vragen en antwoorden [ARCHIEF]
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2003, 17:31:43 »
Ik heb net twee toeristenvisa aangevraagd voor Dian's moeder en zus.

Ik ging naar GBA en vulde een formulier in (garantverklaring dat ze bij mij verblijven tijdens hun verblijf) die de gemeente legaliseerde (stempeltje etc + 6 euro).

Die heb ik samen met een uitnodiging opgestuurd naar hen.

Toen ze hun visum aanvroegen in de ambassade moesten ze een bankgarantie meebrengen (geeft aan over genoeg middelen te beschikken, maar verschillend per land - Indonesia was 100 miljoen rupiah) en een reserveringsbewijs voor een ticket (retour).

Een goede raad, email eens met de lokale ambassade in het Nederlands, dat helpt wel. Doe dit met een goede brief waarin duidelijk de reden blijkt van de reis. Succes.

Leonat_NL

• Waardevol lid
  • NL'er met Russische
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2003, 17:41:10 »
Ben het met Kris eens, mail eens met de ambassade of bel ze even.

Jouw situatie: bij de gemeente kan je een uitnodiging ophalen (kopen, paar euro). Wat blijkt daaruit, dat jij verantwoordelijk bent voor zijn verblijf. Jouw inkomen speelt hier geen rol.
Dit is een soort garant verklaring maar niet degene die je voor MVV moet ondertekenen, dan speelt jouw inkomen wel een rol.

Die voorwaarden die jij gevonden hebt, zijn algemeen, ze hebben bijvoorbeeld ook betrekking op vakantie en verblijf in hotel. Dus vandaar die hoge bedragen en veelvoud van eisen.

Ze willen wel zeker zijn, dat die teruggaat.
Dingen die helpen,
- een retourticket (maar nog niet, want je hebt nog geen toezegging, moet je pas laten zien, als je toezegging voor toeristenvisum hebt)
- een werkgevers verklaring
- familie banden, als die geen kinderen heeft, kan je natuurlijk moeilijk dergelijke documenten verzinnen.

Dus even met die ambassade bellen en kijken wat ze willen.
En NL'ers hebben een makkelijker ingang bij de ambassade.

Succes,
Leo & Natalia

senegal

• Volwaardig lid
  • **
    • bambafall
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2003, 19:20:36 »
Jouw situatie: bij de gemeente kan je een uitnodiging ophalen (kopen, paar euro). Wat blijkt daaruit, dat jij verantwoordelijk bent voor zijn verblijf. Jouw inkomen speelt hier geen rol.
Dit is een soort garant verklaring maar niet degene die je voor MVV moet ondertekenen, dan speelt jouw inkomen wel een rol.

Wij hebben mijn man's broer uitgenodigd maar inkomen speelt daarin zeker een rol als je garant wil staan. De aanvraag is uiteindelijk afgewezen omdat ik niet voldoende inkomen zou hebben!! Ik moest ook loonstrookjes sturen naar de ambassade ( errug vreemd want voor de mvv-procedure was het voldoende)

Claudia

Sophaki

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2003, 16:01:27 »
hoi Claudia,

In mijn - en veler anderen - ervaring is een toeristenvisum gewoon niet te krijgen als je een relatie hebt met degene die je uitnodigt. Ze zijn bang dat hij blijft en ze zijn te schijterig om dat te zeggen, daarom gooien ze het op je inkomen. Hebben ze bij mij ook gedaan!Mijn man komt uit Algerije, ze hebben 2 x ons toeristenvisum geweigerd zonder geldige reden (en doe er maar eens wat aan!!!) en 2 x ons m.v.v. waarvan 1 x zonder geldige reden. En je hebt geen poot om op te staan, want je bezwaarschrift (stap 2 na weigering) gaat weer via dezelfde instanties en je beroep (stap 3) via de rechter duurt eeuwen plus ook dan krijg je je recht meestal niet. En daarna ben je uitgespeeld en nog steeds alleen.

De enige weg om je geliefde hier te krijgen is via een m.v.v.! Op www.buitenlandsepartner.nl was een vrouw die wel een toeristenvisum had gekregen voor haar man - zeer uitzonderlijk- maar verder heb ik het nog nooit gehoord ... Het is schandalig, maar helaas wel de keiharde waarheid.

Succes, groeten Sophia

pino

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2003, 23:40:44 »
Ik heb persoonlijk wel goede ervaringen met het aanvragen van een toeristenvisum. Ik ben zelf nog student, dus kom ik nog niet in aanmerking om de mvv-procedure al te starten. Voor een toeristenvisum mag echter ook iemand anders garant staan (in mijn geval was mijn vader zo aardig :).
Ik zal even aangeven hoe de procedure bij mij de eerste keer is gelopen (voor de duidelijkheid, mijn vriendin woont in Vietnam, dus ik had te maken met het consulaat in Saigon).

Halverwege november 2001 vroeg mijn vriendin een toeristenvisum aan. Zij had daarbij de volgende documenten nodig: paspoort, pasfoto's, uitnodigingsbrief gelegaliseerd door gemeente waarin ik woonachtig ben, kopie van mijn paspoort, kopie paspoort van mijn vader en 3 loonstrookjes van mijn vader (omdat hij garant stond). Ze had dus geen werkgeversverklaring, bankafschriften o.i.d nodig, maar ze diende wel persoonlijk de aanvraag te doen. Ook ik heb eerst per email contact gehad met het consulaat om vast te stellen wat precies vereist was. Deze aanvraag is doorgestuurd naar de IND. In januari, ongeveer 2 maanden later, kreeg ik een verzoek tot nadere informatie van de IND. Ik diende alle personalia van haar ouders en broertjes en zusjes in te vullen en mijn vader moest een uitgebreide garantverklaring ondertekenen waarin hij aangaf volledig op te draaien voor eventuele kosten tijdens haar verblijf hier. Ook stond er dat er een hoge boete stond op het niet terugkeren na het aflopen van het toeristenvisum. Begin maart kreeg ik bericht van het consulaat dat de IND geen bezwaar had tegen het verstrekken van een toeristenvisum voor mijn vriendin. Toen gelijk een retourticket geboekt, die zij inderdaad moest laten zien bij het afhalen van haar visum.
Nu een jaar later, laat ik haar wederom (en hopelijk voor de laatste keer) op een toeristenvisum naar Nederland komen. Omdat we de procedure al een keer doorlopen hebben ( en aangetoond hebben dat we ons aan de regels houden wat betreft terugkeren binnen de gestelde termijn), legt het consulaat de aanvraag nu niet voor aan de IND. Ik ga zelf begin maart een maand op vakantie in Vietnam. Aan het begin van de vakantie ga ik volgens afspraak langs het consulaat om daar dezelfde papieren als vorig jaar te overhandigen, dus garantverklaring en 3 loonstrookjes van mijn vader, kopie van mijn paspoort, uitnodigingsbrief en haar paspoort en pasfoto's.
Het is voor zowel de IND als het consulaat volkomen duidelijk dat het hierbij gaat om mijn partner die ik voor een toeristenvisum naar Nederland laat komen. Het is dus wel degelijk mogelijk! Ik sluit me aan bij het advies om van tevoren contact op te nemen met de betreffende ambassade/consulaat om duidelijke afspraken te maken en teleurstellingen te voorkomen. Ook het niet beschikken over voldoende inkomen hoeft in het geval van een toeristenvisum zeker geen probleem te zijn.
Succes!
24-12-03: Aankomst in Nederland met MVV
19-01-04: Aanmelding VD en Aanvraag VTV
24-02-04: Afhalen VTV-pasje
19-01-07: Aanvraag naturalisatie/nl paspoort

Hik

• Volwaardig lid
  • **
  • Viva el Perú!
    • Anne in Latinoland
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2003, 23:43:33 »
Afgezien van het tijdspad (5 maanden?!  :-\ ) klinkt dit best positief eigenlijk!

Dank, dat had ik even nodig! :)

BTW pino, hoe zit het dan met de voldoende fondsen? Had jouw vriendin die gewoon (of jullie samen?) en hoeveel was dat?

pino

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2003, 23:44:55 »
Wat betreft de verzekering: Ik geloof dat zo ongeveer de enige optie OOM verzekeringen is. Ik heb er tenminste zelf ook gebruik van gemaakt. Daar kan je je partner voor 2 euro per dag verzekeren tegen met name ziektekosten. Het is in feite een uitgebreide reisverzekering. Je kan online de verzekering aanvragen of via je verzekeringsagent.

pino

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2003, 23:50:30 »
Wij hoefden niks aan te geven wat betreft fondsen. In principe verblijft degene die je uitnodigt bij jou en je dient al je adresgegevens door te geven, dus men is zeker van het feit dat je partner hier onderdak heeft. Alleen de garantstelling van mijn vader en zijn bewijs van voldoende inkomen door middel van zijn 3 laatste loonstrookjes waren/zijn voldoende voor zowel de IND als het consulaat. Ik heb nog wel gevraagd aan het consulaat of zij een soort werkgeversverklaring o.i.d. nodig had, maar zij vonden het belangrijker dat ik kon aantonen dat de garantstelling aan mijn kant rond was. Ik weet echter niet in hoeverre dit in andere landen anders is, ook dit zou ik even duidelijk navragen bij 'jouw' ambassade

Kris

• Administrator
  • Liv: 30-12-2006
  • Nationaliteit partner: Indonesische
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2003, 05:48:10 »
Hik,

www.oomverzekeringen.nl (Global Visitor), kost 2 € per dag.

Een visum kan ook snel gaan. Ik regelde er twee voor mijn vriendin's zus en moeder. Gelegaliseerde uitnodiging/garantstelling opgestuurd (TNT a 40 €, maar wel 2 dagen later daar) en 2 weken na afspraak ambassade hadden ze alles in hun paspoort.

Cynthia

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Samenwonend met mijn Peruaanse vriend...
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2003, 13:46:07 »
He, wat leuk, nog iemand hier met een Peruaanse vriend!

Zoals ik het begrepen heb, zit het zo:
Als jij garant staat, hoeft hij verder niets aan te tonen. Al die eisen die jij noemt van vaste werkgever, voldoende geld, etcetera, gelden voor het geval hij zelf een visum zou willen aanvragen, zonder dat iemand garant voor hem staat. Dus dat is in jullie geval helemaal niet van toepassing.
Succes met alles!

Cynthia

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Samenwonend met mijn Peruaanse vriend...
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2003, 13:59:29 »
De volgende info staat op de IND site (www.ind.nl):

"Om een visum te verkrijgen moet uw gast aan bepaalde voorwaarden voldoen:

- Hij mag geen gevaar opleveren voor de openbare rust, de openbare orde of de nationale veiligheid
- Hij moet beschikken over voldoende middelen van bestaan. Uw gast voldoet hieraan als hij zelf over voldoende middelen beschikt óf als u, als referent zich garant stelt voor de kosten van het verblijf en de terugreis.
De vreemdelingendienst kan u daarom oproepen om een garantverklaring te ondertekenen."

jiska

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2003, 17:31:55 »
Zoals ik het begrepen heb, zit het zo:
Als jij garant staat, hoeft hij verder niets aan te tonen. Al die eisen die jij noemt van vaste werkgever, voldoende geld, etcetera, gelden voor het geval hij zelf een visum zou willen aanvragen, zonder dat iemand garant voor hem staat. Dus dat is in jullie geval helemaal niet van toepassing.
Succes met alles!

Dit is volgens de Nederlandse ambassade in Athene niet waar... Wij wilden hier een Schengenvisum aanvragen voor mijn Albanese man (die in Griekenland woont) en hij moet wel degelijk een contract en loonstrookjes kunnen overleggen, zelfs al staan mijn ouders garant!
Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat ze bang zijn dat ie niet meer terugkeert. Alsof dat kan, je moet toch sowieso je retourticket laten zien en als ie zich niet meldt op Schiphol komen mijn ouders in de problemen, dan is mijn man met iets illegaals bezig en daar zijn zij dan verantwoordelijk voor... Dus waar zijn ze nou helemaal bang voor???

In ieder geval, allemaal heel veel succes met het aanvragen van toeristenvisa/mvv's!!!

joost_edith

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2003, 21:51:36 »
goedenavond allemaal,

Ik vind deze site werkelijk fantastisch! In de afgelopen dagen heel veel informatie opgedaan en het meeste eigenlijk door persoonlijke ervaringen. Alles staat ook goed geordend en makkelijk te vinden. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen onderwerp over toeristenvisa gezien. Omdat iedereen hier een buitenlandse partner heeft denk ik dat iedereen wel eens een keer met die situatie te maken heeft gehad, om zijn of haar partner naar Nederland te halen voor een tijdelijk verblijf, dan bedoel ik vakantie. Ik heb gelezen op de website van het IND wat de eisen voor zo'n visum zijn, die lijken me wat soepeler. Ook weet ik dat de aanvraag minder lang duurt. Maar...ik weet ook dat schijn bedriegt. Zou iemand mij haar of zijn ervaringen kunnen delen met het aanvragen van een tijdelijk (toeristen)visum?

Ik heb bijv. nog geen drie loonstrookjes, maar zijn ze daar echt zo strikt mee met toeristen visum? Zouden mijn ouders als sponsor op kunnen treden voor verzekering van goedkeuring van het visum? Ik zou het tof vinden als iemand mij daarmee kan helpen. Het zou een prachtige oplossing zijn voor de situatie waarin ik nu zit (en jullie allemaal in hebben gezeten). Omdat dit nog allemaal nieuw is voor mij, zou ik het gewoon fijn vinden om dingen van anderen te horen.

Groetjes
Joost

imke

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Super snel positief advies!!!!
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2003, 09:20:06 »
Hoi allemaal mijn vriend komt als het goed is volgende maand voor 3 mnd naar NL op een toeristenvisum. Nu had ik de volgende vragen. Wat is de inkomenseis als ik garant voor hem sta? Wanneer een toeristenvisum wordt afgewezen, kun je dan meteen weer een nieuwe aanvraag doen. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft, aangezien we deze week nog alles moeten regelen.

Groetjes Imke
12/01/04 MVV aangevraagd IND Den bosch
19/01/04 Ontvangstbevestiging
19/02/04 Positief advies !!!

Leonat_NL

• Waardevol lid
  • NL'er met Russische
« Reactie #15 Gepost op: 02 april 2003, 09:44:56 »
Volgens mij zijn er voor een toeristen visum geen officiele inkomenseisen.

Wat geld is, dat de buitenlander voldoende bestaan moet hebben in NL. Met de uitnodigings brief van de gemeente, stel jij je daar garant voor.
Daarnaast moet de buitenlander bij ophalen visum, een retour ticket overleggen.
Leo & Natalia

Albertine

• Steunt de Stichting
  • Let love prevail
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2003, 11:08:00 »
Het rare met dat toeristenvisumgedoe is dat mijn man bij binnenkomst in NL of Dld bijvoorbeeld vaak heeft moeten laten zien dat hij voldoende geld bij zich had, terwijl als ik ergens naartoe reis, me verteld wordt dat je als je veel (vreemd) geld bij je hebt, je dat moet aangeven en invoerrechten moet betalen!

Imke, je vroeg of je meteen een nieuw visum kunt aanvragen als je een afwijzing krijgt, ik denk dat je eerst moet achterhalen wat de reden van afwijzing is (ambassade bellen), wat in de meeste gevallen zal zijn 'geen garantie op terugkeer' en dan in ieder geval bij een nieuwe aanvraag (liefst natuurlijk bij de eerste) twijfel hierover wegnemen (dmv. verklaring werkgever of uitleg over andere werkzaamheden of banden met kinderen of zo waardoor hij daar nodig zou zijn).
Heel veel succes,
Albertine
Dance like nobody's watching, love like you've never been hurt, sing like nobody's listening, live like it's heaven on earth

Leonat_NL

• Waardevol lid
  • NL'er met Russische
« Reactie #17 Gepost op: 02 april 2003, 11:23:54 »
Een toerist moet aantonen, dat die verblijf heeft of kan betalen. Daar heb je geld voor nodig en of hotelreserveringen enz.

Een toeristen visum is gelimiteerd, een paar weken geloof ik, daarmee blijf je onder het bedrag wat jij aangeeft. Als je boven dat bedrag komt, zal de regering wel zeggen, dat dit jouw probleem is. Je hoeft tenslotte niet naar NL te komen.

Op prive bezoek kan tot 3 maanden. Da's een ander verhaal, dan is de uitnodigende partij verantwoordelijk.

Inderdaad wel effe verstandig om te vragen waarom een visum is afgewezen. Als je dat niet doet, gaat de volgende op precies dezelfde grond onderuit. Kost geld, tijd en frustratie.

Wij zijn ook bezig met een procedure voor de nicht van m'n voruw. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Succes,

Leo & Natalia

marcia

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Ik wordt gek van al die procedures
« Reactie #18 Gepost op: 22 april 2003, 13:01:52 »
Hallo weten jullie toevallig ook of diegene dingen moet aantonen. Want namelijk een vriend van mij is nu ook in nederland is inmiddels ook getrouwd. Maar hij zei dat je moet kunnen aantonen dat je werk hebt en een huis en geld op de bank in je land. Mijn vriend komt zelf uit turkije en ik weet dus niet of ie dat moet kunnen aantonen om het toeristenvisum op te kunnen halen van de zomer en moet ik dan in nederland nog papieren invullen aangezien ik op vakantie ga naar turkije en dan pas de aanvraag kan indienen of hiij dan in ieder geval P.S. reacties
MarciaH

Linda

• Steunt de Stichting
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2003, 13:05:18 »
Marcia,

Je moet maar eens op de site van de ind kijken, daar kun je zien waar je vriend aan moet voldoen voor een toeristenvisum (verblijf korter dan 3 maanden ).
Jij moet in ieder geval een uitnodigingsbrief opsturen naar je vriend (kun je halen op het gemeentehuis) Hiermee geef je aan dat je garant wilt staan voor hem. Voor hem is het belangrijk dat hij kan aantonen dat hij een vast arbeidscontract heeft, zodat ze bij de VD er vanuit gaan dat je vriend een reden heeft om weer terug te gaan naar Turkije. Anders zijn ze nl. bang dat hij hier illegaal verblijft.
Veel succes!
Linda

Roosje2003

• Komt net kijken
  • Algerijnse man
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2003, 12:55:20 »
Ik heb een vraag. Ik weet nl. niet wat ik nu moet doen, wat is verstandig? Zal eerst e.e.a. uiteenzetten.
Mijn vriend Miloud heeft in februari jl. een toeristenvisum aangevraagd bij de Nederlandse Ambassade in Algerije. Hij kreeg maar geen reactie, tengevolge waarvan ik aanvang april met de Visadienst heb gebeld, die mij meedeelden dat de aanvraag al op 18 februari jl. was afgewezen.

Ik heb toen gelijk een brief naar de Ambassade te Algiers gefaxt. Diezelfde middag belde me een mevrouw me terug, die meedeelde dat de beslissing door Miloud niet was afgehaald op het postkantoor (dit terwijl hij nimmer een bericht heeft gekregen van het politiebureau....) en dientengevolge de beslissing was teruggezonden naar de Ambassade.
Ze wilden/konden me geen kopie faxen en de reden van afwijzing ook niet noemen, dit terwijl de Visadienst me de week ervoor al aan de telefoon had gezegd dat de aanvraag was afwezen - inderdaad - uit angst voor het niet terugkeren naar Algerije.
Op dezelfde dag dat ik de brief naar de Ambassade faxte, heb ik eveneens gelijk bezwaar aangetekend bij de Visadienst en hen verzocht me een kopie van het dossier te verstrekken.
Ik had niets gehoord van hen, en eigenlijk al met Miloud besproken dat hij een nieuwe aanvraag bij de Ambassade zou indienen (de nieuwe uitnodiging en mijn gegevens heb ik hem alweer toegestuurd). Maar nu krijg ik dus vandaag een brief van de Visadienst, dat ik een machtiging namens Miloud moet overleggen....en de reden moet opgeven waarom ik dus de bezwaartermijn heb overschreden en het bezwaar dus in behandeling kan worden genomen.
Wat is wijs?  ???
Miloud gewoon een nieuw visum laten aanvragen of doorgaan met het bezwaar. Ik heb veel reacties gelezen dat een bezwaar indienen lang duurt en ook vaak slecht resultaat geeft. Is er echter toch iemand die me kan zeggen dat dit wel gewerkt heeft en wat de gangbare duur is?

Daarnaast heeft Miloud geopperd om tegelijk met de visumaanvraag bij de Nederlandse Ambassade een aanvraag in te dienen bij de Franse Ambassade, met medewerking van een via via kennis in Frankrijk. Kan dit kwaad? ... en wat moet hij doen als hij inderdaad wél een toeristenvisum voor Frankrijk krijgt, moet hij zich daar dan melden bij de vreemdelingenpolitie?

Graag hoor ik jullie reacties.

Groetjes
Rosemarie
3 oktober 2003 mvv aanvraag ingediend bij IND Den Bosch. 12 december 2003 positief advies. 10 februari 2004 naar Tunesië...... een weekje samen even alleen vakantie vieren en ...... vanaf 17 februari 2004 samen in Nederland! 28 juni VTV!!!!!! 13 februari 2005 verlenging tot december 2007!
3 December 2004 voor de islam getrouwd........zwanger en 4 september 2005 zoon Ziad geboren!!!!!!!

Kofi

• Volwaardig lid
  • **
  • Dit forum is het helemaal !
    • Kersen
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2003, 15:24:38 »
In ons geval zei de ambassade geen nieuwe aanvraag te accepteren na de afwijzing, maak maar bezwaar. Toen we uiteindelijk na ons huwelijk wel een nieuwe aanvraag konden doen werd er geen toestemming gegeven door de visadienst omdat er nog een bezwaar liep.
Als het paspoort gestempeld is neemt het andere schengenland waarschijnlijk kontakt op met nederland waarom het visum niet is verleend.

Kofi

Sophaki

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2003, 17:53:35 »
Hoi Rosemarie,

Welkom op het forum:)
Mijn man is ook Algerijn en wij hebben heel wat meegemaakt met toeristenvisa. Die krijgt bijna geen enkele Algerijn ooit voor Nederland!! In Frankrijk gaat het normaliter gemakkelijker ALS je daar familie hebt, maar in mijn mans geval natuurlijk weer niet, want toen waren er 200.000 (!) Algerijnen naar Frankrijk vertrokken en niet weer teruggekomen (gelijk hadden ze). Dus zetten ze alle toeristenvisa stop in die tijd.

Voor Nederland heb ik indertijd een klacht en een bezwaarschrift ingediend, maar omdat de ambassade ook mij niet wilde vertellen waarom het visum was geweigerd en waar ik dan mijn bezwaarschrift (wat is dat?) heen kon sturen, duurde het maanden voor ik erachter was hoe dat dan moest. Het heeft anderhalf jaar (!!!!!!!!!!!!!!!) geduurd en toen werd ik - na inmenging van de Nat. Ombudsman - uitgenodigd op een hoorzitting. Daar moest ik kiezen tussen de klacht of het bezwaarschrift... koos natuurlijk het visum, maar het was schandalig!!! Bleek toen dat ze mijn visum hadden geweigerd OMDAT ze eerst mijn arbeidscontract niet in het dossier wilden doen (dat kreeg ik een week na de visumaanvraag en nog weer later kwam ik er pas achter dat je een jaarcontract moest hebben) en vervolgens dus zeiden ze dat ik geen inkomen had. grrrrrrrrrrrrrrrrrr

Als je al deze ellende niet wilt meemaken, vraag dan in vredesnaam direct een mvv aan!!!!!!!!!!! Dan kunnen jullie nog altijd ergens anders gaan wonen als jullie dat willen, maar de strijd om een toeristenvisum is keihard, kost veel geld en tijd - je moet nl. doorgaan tot je in beroep moet, daar kun je soms nog weleens winnen, maar een en ander duurt erg lang - minstens een jaar. En je hebt geen enkele zekerheid dat het zal lukken. Inderdaad wat Kofi zegt: als je via Frankrijk ook een visum vraagt, nemen die contact op met de Visadienst hier en dan krijg je ook dat visum niet!!

groeten en sterkte
Sophia

cathy

• * Donateur *
  • Steunt de Stichting
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2003, 19:56:09 »
Hoi Rosemarie,

"Kans op niet teruggaan" is niet de formele reden voor weigering, dit wordt altijd onderbouwd met iets anders (zoals in ons geval het zgn.  :o "niet in orde zijn van de werkgeversverklaring").
Dus: "dit of dat" klopt volgens de ambassade niet, daarom denken ze dat hij niet teruggaat naar Algerije.
Jij komt de echte reden van weigering misschien pas te weten, als je bezwaar indient. Ook als je nog een keer een toeristenvisum aanvraagt, heb je kans, dat het om dezelfde reden wordt afgewezen. Als er niets veranderd is, wordt een tweede aanvraag dus gelijk afgewezen!

Kofi heeft gelijk, er wordt een stempel in je vriends paspoort gezet bij een toeristenvisumaanvraag (ook bij een mvv-aanvraag trouwens), zodat duidelijk is dat er een aanvraag loopt. Er is ook een centraal computersysteem voor Schengenlanden (SIS).

Op het moment dat er een bezwaar loopt, mag je geen andere aanvraag indienen, tenzij je het bezwaar intrekt.

Waar je voor moet kiezen? Heb je geen "haast" en weet je zeker dat jullie aan alle voorwaarden voldaan hebben, ga dan de bezwaarprocedure in. (Machtiging zou je vriend ook kunnen faxen). Wie weet, win je het en mag je vriend alsnog op een toeristenvisum komen.
Dat je niet over een nacht ijs wilt gaan door direct een MVV-aanvraag te gaan doen, kan ik me ook goed voorstellen. Je moet voor de volle 100 % achter zo'n beslissing staan.
Heel veel wijsheid en succes gewenst!

Groetjes, Joke
"Wanneer je verdrietig bent, kijk dan opnieuw in je hart en zie dat je huilt om wat je vreugde schonk."
Kahlil Gibran

Assie

• Steunt de Stichting
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2003, 22:41:02 »
Hoi,

Nou, bij ons werd de afwijzing op basis van geen bewijs van terugkeer verder niet echt onderbouwd... misschien dat we daarom na het bezwaar uiteindelijk zonder verdere 'bewijzen' te leveren het visum kregen. Je weet het maar nooit.

;D

Groetjes,

Assie
Sinds 10-07-'03 samen!