Ik heb begrepen dat alleen als er echt nog nieuwe feiten boven tafel komen; er evt een 2e procedure gestart kan worden. Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, mijn vriend heeft alles al verteld...
Stichting Inlia heeft hem geholpen bij een nieuwe asielaanvraag. Ze kammen het hele dossier nog een keer uit, en als er fouten zijn gemaakt, wat meestal het geval is, proberen ze die te gebruiken voor het straten van een nieuwe procedure.
kunnen ze me na afloop "afvoeren" naar een gevangenis voor illegalen?
Ik zou jullie adviseren om met de advocaat van je vriend te gaan praten. Bespreek met hem welke mogelijkheden er nog zijn.
Wel vervelend voor je dat je vriend niet wil praten, ik ken het gevoel. Maar dat is naar mijn mening ook een manier van overleven.
Al schrijf je dat zijn land geen probleemland is, en dan is het misschien wel een probleem, want ik heb gehoord dat de IND daar dan op afgaat. Ze geloven wat er in de officiele ambtsberichten staat (zie http://www.minbuza.nl , dan Actueel aanklikken en dan Ambtsberichten). En als het als veilig te boek staat, dan kan iemand daar heen, volgens onze overheid, zelfs als er een negatief reisadvies voor Westerse toeristen op staat.