Auteur Topic: Asielzoeker als partner: vragen- en ervaringentopic  (gelezen 18012 keer)

nara

• Nog nieuw en fris
  • *
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is het helemaal !
Asielzoeker als partner: vragen- en ervaringentopic
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2003, 19:56:42 »
hoi arezu en nico,
heel erg bedankt voor jullie tips.
ik denk dat ik daar wel iets mee kan.
ook bedankt voor het mee denken en steunen kan ik zo nu en dan wel gebruiken, als ik door de bomen het bos niet meer zie.
groetjes nara

freetooolove

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 10 juni 2003, 12:38:04 »

Hallo,

Even voor iedereen. Volgens mij is er vrij weinig wat je kunt doen om je partner hier te houden. Voor een garantverklaring moet je partner ook terug naar het land  van herkomst, of naar een ander land waar hij legaal kan verblijven.

Trouwen kan wel maar als je trouwt is je partner nog steeds illegaal.

Het enigste wat je kunt doen, mijns inziens, is hier trouwen en dan met je partner naar een ander eu-land gaan en daar verblijf aanvragen op basis van je huwelijk.

greeetttzzz freetooolove

marjolf

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2003, 20:04:16 »
Hallo Lilian (ea)
Dank voor je berichtje. Doet me goed om te zien dat er mensen meeleven, ik merk dat ik me in mijn omgeving toch vaak moet "verantwoorden" (je weet toch waar je aan begint.... en al dat soort gepraat)
Als de uitspraak deze keer negatief is, is mijn vriend uitgeprocedeerd. Hij is al een paar keer eerder afgewezen. Gelukkig kunnen we er samen goed over praten, al merk ik wel dat hij het liefst niet wil bezig zijn met zijn procedure (als hij er te veel over nadenkt, wordt ie erg depressief,hij probeert momenteel te genieten van de dingen die wel goed gaan).
Of zijn advocaat een goede is weet ik niet, ik heb 'm nog nooit gezien/gesproken. In eerste instantie deed ie alles pro deo, momenteel moet er voor hem betaald worden. Twee weken voor mijn vriends zitting hebben we een afspraak met zn advocaat - hopelijk biedt dat nog wat soelaas. Ik heb begrepen dat alleen als er echt nog nieuwe feiten boven tafel komen; er evt een 2e procedure gestart kan worden. Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, mijn vriend heeft alles al verteld... maar tja dat schijnt toch niet genoeg te zijn  :(
Ik begin wel steeds meer te voelen voor een MVV-procedure, al heeft mijn vriend momenteel zoiets van "ik blijf wel illegaal" Hij is op dit moment echt een beetje procedure moe. Bovendien zitten we er dan nog mee dat ie terug moet naar zijn land, waar het op dit moment voor hem niet echt veilig is.
Nou ja, veel praten met elkaar is volgens mij het beste wat we op dit moment kunnen doen (en de definitieve uitspraak afwachten....)
Als ik Nara's verhaal lees kan het allemaal veel erger... Nara veel sterkte in ieder geval!
Groetjes Marjolf
26-9  MVV aanvraag IND Rijswijk
12-12 positief advies!!
18-12 MVV in paspoort
25-12 hereniging
16-01 inschrijving GBA / aanvraag VTV
11-02 VTV pasje bij post

13-03 geboorte dochter Sterre

doortje

• Bijna volwaardig lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Nederland ook voor xenofielen?
« Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2003, 20:17:00 »
Hoi Nara,

Mijn man is ook uitgeprocedeerd geweest. Stichting Inlia heeft hem geholpen bij een nieuwe asielaanvraag. Ze kammen het hele dossier nog een keer uit, en als er fouten zijn gemaakt, wat meestal het geval is, proberen ze die te gebruiken voor het straten van een nieuwe procedure.

Als je er nog niet bent geweest, kun je het in ieder geval proberen.

Heel veel sterkte en groetjes van Doortje

Arezu

• Volwaardig lid
  • **
  • Hopelijk krijgen politici gauw hersens en een hart
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2003, 20:31:53 »
Ik heb begrepen dat alleen als er echt nog nieuwe feiten boven tafel komen; er evt een 2e procedure gestart kan worden. Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, mijn vriend heeft alles al verteld...

In het boek Wederzijds Wantrouwen van Amnesty (zie hun website, www.amnesty.nl bij "Steun Amnesty", en dan shop) staat het relaas van een man, ik geloof uit Sudan, die de waarheid vertelde, en niet geloofd werd, en van zijn vrienden die onwaarheid vertelden en wel geloofd werden  ???
Waarbij ik niet wil zeggen dat je vriend moet gaan liegen.

Maar nieuwe feiten zijn er misschien wel te vinden. Misschien niet in zijn verhaal, met al die ellende is het niet gek dat hij geen zin heeft er weer over te beginnen, en liever probeert te genieten van de positievere dingen. Maar misschien zijn er wel feiten over de onveiligheid van zijn land die zijn zaak sterker kunnen maken.
Al schrijf je dat zijn land geen probleemland is, en dan is het misschien wel een probleem, want ik heb gehoord dat de IND daar dan op afgaat. Ze geloven wat er in de officiele ambtsberichten staat (zie http://www.minbuza.nl , dan Actueel aanklikken en dan Ambtsberichten). En als het als veilig te boek staat, dan kan iemand daar heen, volgens onze overheid, zelfs als er een negatief reisadvies voor Westerse toeristen op staat.
Dus het is de vraag of andere informatie zal helpen. Maar "Nee" heb je. Misschien dat je/hij via Amnesty International of een andere organisatie of die yahoogroup van partners van asielzoekers of zo èchte informatie over z'n land kan krijgen.
Of zijn er andere, alternatieve nieuwsbronnen, radio, internet, kranten, waar feiten in staan die voor zijn zaak van belang kunnen zijn, die hij zelf kan oppikken en vertalen om op tijd aan z'n advocaat te geven?

Kortom, ik zou niet alleen maar afwachten, maar toch nog even kijken of er nog mogelijkheden zijn. Misschien inderdaad niet, maar je schrijft dat z'n land toch niet echt veilig is, en wie weet is er nog kans, je weet maar nooit.

Een vreemdeling is een vriend die je nog niet kent.

marjolf

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 10 juni 2003, 20:42:05 »
dank je
ik ga eens even bij amnesty kijken en nog verder zoeken
je advies geeft me weer extra moed en kracht om door te gaan
tnx
12-12 positief advies!!
18-12 MVV in paspoort
25-12 hereniging
11-02 VTV pasje bij post

Arezu

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 10 juni 2003, 20:43:39 »
Stichting Inlia heeft hem geholpen bij een nieuwe asielaanvraag. Ze kammen het hele dossier nog een keer uit, en als er fouten zijn gemaakt, wat meestal het geval is, proberen ze die te gebruiken voor het straten van een nieuwe procedure.

Is ook een goed idee. Waar kun je die vinden, hebben ze ook een website?

doortje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2003, 20:45:37 »
weet ik niet, ik zoek het op...

doortje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2003, 20:51:54 »
Gevonden!

INLIA
Internationaal Netwerk van Locale Initiatieven t.b.v. Asielzoekers
Jacobijnestraat 5
9712 HZ Groningen
Tel. 050 - 3138181
Fax: 050 - 3120412
E-mail: inlia@bart.nl
Internet: www.inlia.nl (IS NOG NIET INGEBRUIK, ZE HEBBEN HET VEEL TE DRUK)

En voor wie in Zeeland woont:
Stichting Inlia Zeeland
Stationspark 45
4462 DZ Goes
Tel 0113-246375

Heel veel sterkte toegewenst!

nara

• Nog nieuw en fris
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2003, 01:04:47 »
hoi allemaal
heel erg bedankt voor het mee denken ik wardeer dit echt.
ik ben zo blij dat ik dit forum heb gevonden hier heb ik ook echt iets aan.
doortje bedankt voor het opzoeken van het adres van die stichting ik ga zeker contact opnemen met hun.
hoe is het met de procedure van jou man afgelopen?
heeft hij nu een status?
groetjes nara

doortje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2003, 10:46:47 »
Hoi Nara,

Nee, mijn man heeft nog geen verblijfsvergunning. Hij heeft in 1998 voor de tweede keer asiel aangevraagd. Daardoor is hij  wel legaal in Nederland. Hij krijgt zakgeld van de COA. We zijn drie jaar bezig geweest om papieren te krijgen uit Sri Lanka om te kunnen trouwen. We zijn in juni 2001 getrouwd. We hebben nu een dochter van een jaar. We hebben ook een verblijfsvergunning bij partner aangevraagd. Dat is twee keer afgewezen omdat mijn man geen mvv heeft aangevraagd bij de Nederlandse ambassade in Sri Lanka. Waarschijnlijk komt onze zaak in het najaar voor de rechtbank. Het blijft allemaal heel spannend. Mijn man is nu al zeven jaar in Nederland en mag nog steeds niet werken. Ik ben voor alles verantwoordelijk, en dat is best wel zwaar. De jaren van spanning beginnen ons langzamerhand wel kapot te maken. We kunnen er niet goed meer tegen. Maar we zijn in ieder geval bij elkaar, en we hebben een heel lieve dochter!

Heel veel succes. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel. Je moet er wel rekeing mee houden dat het een heel lang traject kan worden voordat alles goedkomt. Maar laat de bureaucratie het niet winnen van jullie liefde!

Groeten en tot schrijfs!

Doortje

sweetangel

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2003, 11:17:17 »
hallo allemaal...

ik ben nieuw hier...ik heb deze site gevonden na heel lang zoeken.
ik heb een heel groot probleem.
maar ik zal me allereerst even voorstellen:
ik ben sabine, ik ben 20 jaar en ik woon in limburg.
ik heb ook een vriend als asielzoeker al 1.5 jaar.
hij is afkomstig uit angola en is nu 4 jaar en 2 maanden hier.
donderdag hebben we heel slecht nieuws gekregen...
hij moet 19 augustus voorkomen voor de rechtbank in amsterdam en dan word zijn procedure heropent, en er word dan gekeken of hij mag blijven of weg moet.
de kans is dus heel groot dat hij weg moet omdat in angola geen oorlog meer heerst en dus veilig is.
ik zit echt met mijn handen in het haar, en ik weet niet meer wat ik moet doen.
ik ben zo bang om hem kwijt te raken, heeft iemand tips of wil iemand zijn of haar ervaringen met mij delen want ik raak de weg een beetje kwijt.
en weet iemand op grond waarvan ze je hier kunnen houden en waarop ze je weg kunnen sturen want dat is me allemaal niet echt duidelijk, mijn vriend verteld me hierover ook niet echt heel veel omdat hij het niet kan en omdat hij mij hierin niet wil betrekken hij vind dat hij dit alleen moet doormaken...
echt waat wie kan me helpen want ik weet niet waar ik moet beginnen...

groetjes sabine :-[

pauline

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 23 juni 2003, 11:41:41 »
Hoi Sabine,
Er is een yahoo groep partners asielzoekers. Daar zijn veel  lotgenoten van jou bij aangesloten, ik denk dat je daar zeker tips kunt krijgen.
sterkte!  Pauline

marjolf

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 23 juni 2003, 20:55:10 »
Ik schrijf nu even een berichtje namens mijn vriend:

Hallo, ik ben I. en ik moet over 2 weken naar de rechtbank voor de zitting over mijn bezwaarschrift. Op zich ziet het er niet goed uit voor mij, mijn advocaat heeft al aangegeven dat hij het niet echt ziet zitten.
Ik ben op dit moment erg zenuwachtig voor de zitting. Niet om de uitslag; die weet ik eigenlijk wel, maar vooral voor de zitting zelf.
Wat gaat er allemaal gebeuren; wat wordt er van mij verwacht en kunnen ze me na afloop "afvoeren" naar een gevangenis voor illegalen?
Als een van jullie hier ervaring mee heeft, kunnen jullie me dan ajb vertellen wat jullie meegemaakt hebben. Ik zit mezelf echt een beetje gek te maken met allemaal spookverhalen...
Alvast bedankt, I

Hopelijk kan een van jullie mijn vriend een beetje geruststellen, er gaan momenteel zoveel dingen door zijn hoofd, dat het mij ook niet altijd lukt om hem op te monteren.
groeten Marjolf
12-12 positief advies!!
18-12 MVV in paspoort
25-12 hereniging
11-02 VTV pasje bij post

doortje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2003, 22:51:47 »

kunnen ze me na afloop "afvoeren" naar een gevangenis voor illegalen?

Volgens mij kunnen ze dat niet. Ik snap dat je heel bang bent. Je schijft dat je naar de rechtbank moet. Dan komt je zaak dus voor. Je advocaat zal spreken ,e n ook een advocaat van de IND. De rechter zal naar hen luisteren en misschien nog iets aan jou vragen. Daarna zal de rechter zeggen wanneer hij een uitspraak zal doen. Volgens mij doet een rechter nooit direct in de zitting een uitspraak. Hij zal de uitspraak naar jou advocaat sturen, die jou van op de hoogte brengt. Als jou advocaat weet waar jij verblijft, en de IND niet, kunnen ze je dan ook niet zomaar uitzetten of vastzetten.
Als een antwoord negatief is, wordt er meestal gezegd dat iemand Nederland binnen 28 dagen ofzo moet verlaten. Meestal blijft het daarbij. Je moet dan zelf beslissen wat je er mee doet.

Veel sterkte toegewenst!

Doortje

Miryam

• Steunt de Stichting
« Reactie #40 Gepost op: 24 juni 2003, 06:56:45 »
Neem eens contact op met onze PRAWO.

Die kan je wat dingen uitleggen

Lilian

• Volwaardig lid
  • **
  • Geniet van het leven!
« Reactie #41 Gepost op: 24 juni 2003, 19:46:21 »
Hoi Sabine,

Allereerst vreselijk veel sterkte voor jou en je vriend.
Ik zou jullie adviseren om met de advocaat van je vriend te gaan praten. Bespreek met hem welke mogelijkheden er nog zijn.  Als je vriend er niet met jou over wil praten, kun je misschien vragen of je dan zijn advocaat alleen mag bellen, dan krijg je misschien een antwoord op je vragen. En ja, er is een vredesakkoord getekend, maar dat betekent nog niet dat Angola veilig is. Vraag de rapporten van Amnesty en/of Human Rights Watch op, misschien staat daar bruikbaar materiaal in.
Jullie zouden het ook op humanitaire gronden kunnen proberen, moet je wel bewijzen dat je vriend is getraumatiseerd, maar dat is niet eenvoudig. Het is voor mij wel duidelijk dat iedereen uit zo'n oorlogsgebied een trauma heeft opgelopen, maar dat wil er schijnbaar niet in bij de Nederlandse staat. Wel vervelend voor je dat je vriend niet wil praten, ik ken het gevoel. Maar dat is naar mijn mening ook een manier van overleven. Want onze vrienden waren hier nooit gekomen als ze zich niet verdekt hadden opgehouden, niet teveel rumoer maken, etcetera. Bovendien is erover praten ook erkennen dat er dingen zijn gebeurd en daar is hij misschien nog niet aan toe. Maar ja, voordat ik verzand in amateur psychologische praat, nog een praktische tip in uiterste nood: Probeer te trouwen (niet echt een aanrader op jouw leeftijd, maar ja als je verder alles hebt geprobeerd, misschien helpt dat) en na je trouwen meteen de grens oversteken naar België. Maar dit is natuurlijk wel een noodgreep.
Sterkte met alles en ik duim in ieder geval voor jullie!

Arezu

• Volwaardig lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 05 juli 2003, 18:05:17 »
Ik zou jullie adviseren om met de advocaat van je vriend te gaan praten. Bespreek met hem welke mogelijkheden er nog zijn.  

Sterker nog, ik hoorde van iemand die ervaren had dat de advocaat zich ineens meer ging uitsloven, eindelijk eens z'n werk ging doen toen die erachter kwam dat er een Hollandse partner achter "de asielzoeker" zat.... Zelfs advocaten kunnen discrimineren....
Dus ik zou zeker zelf kontakt opnemen met de advocaat als ik jou was (als je vriend dat goed vindt tenminste, en dat is de vraag).
Ook al lijkt die advocaat niet bereikbaar te zijn, sommige advocaten lijken "nooit thuis" te geven, blijf bellen voor een afspraak, het is belangrijk genoeg.

Wel vervelend voor je dat je vriend niet wil praten, ik ken het gevoel. Maar dat is naar mijn mening ook een manier van overleven.

Ik ben het 300% met je eens, Lilian. Hier hetzelfde.
Naast alle rottigheid die onze vrienden hebben meegemaakt en de psychologie achter het zwijgen (jongens wat beschrijf jij dat goed!) is er ook de angst dat wij ineens gaan doorvertellen wat zij ons verteld hebben, en dat er via via informatie bij verkeerde oren terechtkomt, dus daarom praten ze er óók maar liever niet over.
Plus is er bovendien nog eens de cultuur. Velen zijn niet gewend zo direkt te zijn en het hart op de tong te hebben zoals wij Hollanders.
En tel daarbij op dat onze vrienden gewoon lief zijn en ons willen sparen voor slecht nieuws (zoals de familie daar hun spaart voor slecht nieuws en ook veels te veel dingen niet zegt), en de zwijgzame muur is compleet. That's part of the deal and we'll have to deal with that.

Over België (en in jouw - Sabine's -  geval zou Duitsland ook een keuze-mogelijkheid zijn, Limburg ligt mooi centraal), is al meer geschreven hier op mixed-couples-forum, daarvoor moet je ff bij de andere onderwerpen in de andere hoofdstukken hier op de site kijken.

Ook is er een reeks met links met websites over asielzoekers, daar zie je ook de link naar de groep waar Pauline over schrijft, en hopelijk ook nog andere nuttige.  

En wat Doortje hierboven schreef, over Inlia, is dat wat voor jullie?

Sabine, ook ik wens jou en je vriend ontzettend veel sterkte!!! Ook alle anderen hier trouwens. Waarom moet het toch altijd zo moeilijk gaan??? Onze mannen zijn de liefste mannen van de wereld, waarom ziet de IND / Regering dat niet   :(  en wordt door zo'n kortzichtig bekrompen beleid alles zo moeilijk gemaakt  >:(

Helenam

• Steunt de Stichting
  • "Mens is mens", van waar ook ter wereld!
« Reactie #43 Gepost op: 12 augustus 2003, 10:38:44 »
Hoi allemaal,

Al schrijf je dat zijn land geen probleemland is, en dan is het misschien wel een probleem, want ik heb gehoord dat de IND daar dan op afgaat. Ze geloven wat er in de officiele ambtsberichten staat (zie http://www.minbuza.nl , dan Actueel aanklikken en dan Ambtsberichten). En als het als veilig te boek staat, dan kan iemand daar heen, volgens onze overheid, zelfs als er een negatief reisadvies voor Westerse toeristen op staat.

Wat betreft ambtsberichten, daar vallen inderdaad heel wat vraagtekens bij te zetten.
Ik las dat de Nationale Ombudsman daarom ook een rapport over (o.a.) deze ambtsberichten heeft opgesteld. Het is wel van een aantal jaren geleden, maar volgens mij is er nog steeds niet veel veranderd, dus ik meld het hier toch ook maar:

Als je http://www.ombudsman.nl/rapport/vreemdelingendiensten/index.html aanklikt opent het met een rapport over vreemdelingendiensten (wat misschien ook wel goed is om te lezen/weten). Dat is niet het rapport wat ik bedoel. Om het (Rapportnummer 98/350) wel te vinden moet je op die webpagina aan de linkerkant kijken, daar zie je een rijtje met nog meer rapporten, en daarvan dan "Ambtsberichten in asielzaken" aanklikken.

Er zijn trouwens wat organisaties die mensen die uitgeprocedeerd / illegaal zijn advies kunnen geven, zoals STIL , ASKV, de Fabel van de Illegaal. Sommigen hebben ook een inloopspreekuur. Ik ken ze zelf niet, maar ik denk dat daar toch ook wel enige (juridische) kennis in huis moet zijn.
Als iemand geinteresseerd is, laat het me weten, dan zal ik hun websites opzoeken (je kun ook e.e.a. vinden op http://vluchteling.pagina.nl ).

Sabine,

Het is alweer een tijdje geleden dat je je bericht schreef. Aan de adviezen hierboven kan ik niet veel toevoegen, ik hoop dat je inmiddels een stuk verder bent. Ik zou als ik jullie was inderdaad ook kijken wat er nog meer aan informatie over Angola is, en dat meenemen (op de website van Amnesty International www.amnesty.nl kun je zoeken naar landendossiers/landeninformatie, en op die van  Human Rights Watch  www.hrw.org vind je met zoekwoorden rapporten, zie over Angola o.a.
http://www.hrw.org/wr2k3/africa1.html )
Of misschien via startpagina's als http://mensenrechten.pagina.nl , http://mensenrechten.startkabel.nl , http://vluchtelingen.pagina.nl
De rechtszaak is volgende week al, lees ik…. Heel veel succes!!!

En voor allemaal, heel veel sterkte met alles!!!

Groetjes,
Heleen
Estrangeiro eu não vou ser
Cidadão do mundo eu sou

- Milton Nascimento, groot Braziliaans zanger/componist
(en gelijk heeft-ie!)

arkan_marijke

• Komt net kijken
« Reactie #44 Gepost op: 26 augustus 2003, 21:33:13 »
Hallo,

ik ben Marijke en ik heb ook een asielzoeker als vriend.
we zijn nog niet zolang bij elkaar(3maanden).
hij is al vijf en een half jaar in nederland, en in september moet hij naar een commissie.. hierna wordt zijn situatie duidelijker,, we gaan dus een erg onzekere en spannende tijd te gemoet.
ik vind het leuk om iemand te ontmoeten die ook met een asielzoeker heeft.

Groetjes en laat wat van je horen zou ik zeggen

Lilian

• Volwaardig lid
  • **
  • Geniet van het leven!
« Reactie #45 Gepost op: 27 augustus 2003, 14:13:38 »
Hoi Marijke,

Zoals je hier leest, ben je niet de enige. Ik hoop dat jullie snel meer zekerheid krijgen, dat mag na 5,5 jaren ook wel vind ik.
Zelf ben ik het behoorlijk zat na bijna vier jaren samen met 'mijn' vluchteling.

Groetjes Lilian

aalya20

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 31 augustus 2003, 14:29:09 »
Hoi iedereen
Ook ik (student, 20 jaar)heb een vriend die asielzoeker is (21 jaar, ex-ama). We hebben nu al een jaar en 8 maanden iets en we wonen min of meer samen (in studentenhuis met anderen)  En hij woont nu al bijna 5 jaar in Nederland Januari 2002 is mijn vriend in hoger beroep gegaan (laatste fase) de rechter zou na 2 maanden de uitslag geven, en nu wachten we (na 1 jaar en 8 maanden!!!! ???) nog steeds op de uitspraak. Volgens zijn advocaat is kans op positief 50%
Onlangs is hij ook nog eens afgewezen door het UAF (die studerende asielzoekers financiert). Zij kijken volgens hetzelfde verdrag naar zijn asielverhaal als de rechter, ik ben nu erg bang dat hij een negatief gaat krijgen (al kunnen ze dat volgens mij, na minimaal anderhalf jaar te laat, echt niet maken!)
Ik heb nu een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft:
* Kennen jullie ook asielzoekers die zo lang op de uitspraak van de rechter hebben moeten wachten? Wat was de reden? en de uitslag?
* Is de kans groot op een negatief, omdat het UAF hem een negatief heeft gegeven?
* Ik studeer nog, kan ik met hem trouwen, of moet ik dan persee stoppen met mijn studie en werk zoeken? (dat zou toch belachelijk zijn!)
* Ik heb gehoord dat als een asielzoeker 5 jaar of langer hier verblijft, het makkelijker wordt om met hem te trouwen?
*Is het makkelijker om te trouwen als hij nog een w-document heeft (en nog niet uitgeprocedeert is)

Ik voel me echt rot, ik wil hem graag helpen, maar voor te trouwen vind ik mezelf nog zo jong! en bovendien kan ik niet zomaar stoppen met mijn studie.
ik wil ook graag in contact komen met meisjes die in dezelfde stuatie zitten (of gezeten hebben).
groetjes

Prawo

• X.O.
  • Deskundige
  • Pionier niet zelf, raadpleeg een advocaat!
    • Prawo
« Reactie #47 Gepost op: 31 augustus 2003, 15:00:31 »
Als hij vóór 28 mei 1998 asiel heeft aangevraagd en nog steeds procedeert naar aanleiding van die aanvraag is er wellicht hoop. Zie: www.mixed-couples.nl/forum/index.php?board=22;action=display;threadid=338;start=44.

Even wachten totdat de definitieve regeling is gepubliceerd, zou ik zeggen.
Daarna een briefje naar zijn advocaat. Deze niet bellen, want dat wordt hij helemaal gek. Iedereen gaat hem nu natuurlijk hierover bellen.
  • Pionier niet zelf schakel een advocaat in. Bezwaar en beroep helpen!
  • In alle Visum- en MVV-zaken heeft de buitenlandse partner met laag of geen inkomen vaak recht op een bijna gratis advocaat

aalya20

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 31 augustus 2003, 15:36:16 »
helaas is hij in oktober gekomen, dus net iets te laat :-[

doortje

• Bijna volwaardig lid
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 01 september 2003, 19:48:09 »
Hoi Aalya20

Mijn man is ook asielzoeker. Hij is al 7,5 jaar hier en wacht ook al een jaar of twee op een uitspraak van de rechtbank. Ik denk dat dat niets met positief of negatief te maken heeft. Zijn dossier ligt 'gewoon' ergens tussen de 63.000 dossiers die nog vanuit het tijdperk van voor de nieuwe vreemdelingenwet stammen en die allemaal nog wachten op een uitspraak van de rechter.
Wij zijn twee jaar geleden getrouwd voor de Nederlandse wet. Daarvoor was nodig: een bewijs van ongehuwd en een geboortebewijs vanuit het land van herkomst van mijn man. Deze moesten gelegaliseerd worden bij de Nederlandse ambassade en vertaald naar het Nederlands.
Als je echt wilt trouwen, kan je beter nu al achter de papieren aangaan. Dan moeten jullie iemand inschakelen in zijn land die alles voor hem moet regelen. Waar komt hij vandaan?
Maar als hij echt niet terugkan naar zijn land, kan je wel trouwen met de vereiste documenten, maar krijgt hij geen verblijfsvergunning bij partner, want daarvoor is een mvv nodig. Mijn man heeft ook geen verblijfsvergunning. Ik weet niet of je vriend een goede advocaat heeft? Maar daar eens een afspraak mee. Dan kunnen jullie hem/haar alle vragen die jullie hebben voorleggen.
ALs je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.
Vooralsnog heel veel sterkte toegewenst.

Groeten Doortje